Televizier-Ring: Ongekend een hit zijn op online en social loont

De kijker heeft gesproken. Beau van Erven Dorens won met zijn programma Five Days Inside donderdagavond de 53ste Televizier-Ring 2018. Het scheelde weinig of online veelbekeken zijn en een hit zijn op social won het tegen traditioneel tv kijken. Gedoodverfde winnaar De Luizenmoeder vist – althans voor dit jaar – achter het net. De uitslag maakt wel duidelijk dat tv-programma’s die echt bij het jaarlijkse gala willen meetellen, het online en op social gewoon heel goed moeten doen. Maar gaat de organisatie van de Televizier-Ring met deze nieuwe werkelijkheid mee?

Nog geen jaar geleden had niemand van De Luizenmoeder gehoord en nu al zaten de makers bij de Top 3. Op NPO3 keken begin dit jaar wekelijks meer dan vier miljoen mensen naar de tv-serie en ook online brak het alle records. Naar de derde aflevering op 28 januari keken online 420.000 mensen en ook op social was het een hit. Het is een serie met herkenbare situaties op de basisschool en op het schoolplein. Dat vertaalt zich makkelijk naar digitale discussie. Het leverde vaak hilarische reacties van fans op.

Andere manier tv kijken
Het is lucratief om – naast lineaire tv – op meerdere(online) kanalen actief te zijn. Dat ‘we’ op een andere manier tv kijken vertaalt zich voor het eerst in een nieuwe prijs bij de uitreiking van de tv-prijzen. Voor het eerst werd deze editie de Televizier Digital Impact Award uitgereikt. Het zet tv-makers in het zonnetje die net dat beetje meer bieden aan hun publiek door middel van een goeie website of mobiele app. Een extra ervaring die kijkers online mobiliseert en enthousiast maakt. Van de vijf genomineerden – allemaal tv programma’s die al lange tijd op de buis zijn – wist Wie is de Mol de prijs binnen te slepen. De prijs werd eerder op de avond op de rode loper uitgereikt.

Daarmee komt de organisatie van de 53ste editie van deRing tegemoet aan de nieuwe werkelijkheid. Televizier wil met de nieuwste prijs vooral bij de tijd blijven en de uitreiking relevant houden. “Het is een instituut in de Nederlandse tv-wereld en daar hoort ook bij dat je er op de juiste manier mee omgaat”, reageert Televizier-hoofdredacteur Jeroen de Goeij. “We hebben meer veranderingen doorgevoerd die bij digitale tijden horen. Zo verloopt de stemming in de voorronde exclusief via internet, tellen de online views van tv-programma’s al jaren mee bij de kiesdrempel en met de splinternieuwe categorie Digital Impact Award waardeert de kijker het tv-programma die het beste online weet te boeien.”

Nieuwe tijden
Nieuwe tijden voor de tv-wereld merkt ook Youtuber Nienke Plas. Ze was samen met de andere Youtuber Kaj Gorgels genomineerd voor een Talent Award. Kaj won de award. Inmiddels presenteren ze eigen programma’s op RTL5. Die programma’s evenaren hun online aanhang nog lang niet. Makers van YouTube-kanalen kunnen hun achterban immers stukken makkelijker mobiliseren dan tv-zenders. Nienke Plas hoopt dat de Ring nog lang relevant blijft. “Ik heb goeie herinneringen aan het samen tv kijken. Online en traditionele tv kunnen heel goed naast elkaar bestaan. Het versterkt elkaar, maar we kijken wel anders tv. Zoals het zelf bepalen wat je live ziet en wat je uitgesteld kijkt. Dat zal alleen maar meer worden.”

Voor de uitreiking van de Ring volgend jaar kondigt Televizier nieuwe vernieuwingen aan. Maar hoofdredacteur De Goeij wil nog niet ingaan op welke die zijn. “We willen zeker niet te ver vooruitlopen en juist de aansluiting bij het grote publiek behouden.”

Dit zijn alle winnaars van 2018

  • Televzier-Ring 2018: 5 Days Inside
  • Talent award: Kaj Gorgels
  • Zilveren televizier-ster acteur/actrice: Ilse Warringa
  • Gouden Stuiver: De Eindmusical
  • Zilveren televizier-ster presentatrice: Chantal Janzen
  • Zilveren televizier-ster presentator: Beau van Erven Dorens
  • Digital Impact Award: Wie is de Mol

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*