Talpa Network grootste radiogroep in 2020

[PARTNERBIJDRAGE] In 2020 was Talpa Network wederom de grootste speler in de radiomarkt. De zendergroep, bestaande uit Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica, realiseerde een gemiddeld marktaandeel van 40,1% over het hele jaar in de doelgroep 20-49 jaar. Gezamenlijk bereikten de radiozenders van Talpa Network wekelijks 6,9 miljoen Nederlanders, waardoor ze eind 2020 opnieuw op kop staan in 10+. De radiozendergroep van de NPO volgt met 21,3% marktaandeel. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van NLO/GfK. 

Marc Adriani, Directeur Radio: “Ook onze zendergroep heeft een hectisch jaar achter de rug. Met name bij 538 merkten we dat Nederland thuis ging werken en de luisterplek verplaatste van de auto naar huis. Daarnaast hebben we als bedrijf helaas moeten reorganiseren. Desalniettemin zijn we wendbaar gebleken en hebben we als groep onze organisatie en programmeringen aangepast. Met onder meer events die passen bij de huidige tijdsgeest en belevingswereld van onze luisteraars als resultaat.” 

Zowel Sky Radio als 538 bereikten in het afgelopen jaar wekelijks bijna 3 miljoen luisteraars. Daarmee staan de zenders op de nummer één en twee positie in de radiomarkt in weekbereik. 538 organiseerde in maart als eerste een digitale concertreeks met de grootste artiesten van Nederland vanuit een leeg Rotterdam Ahoy. Al snel volgde de veel bekeken en beluisterde eerste digitale editie van 538 Koningsdag. Het jaar werd afgesloten met Missie 538, waarin het radiostation samen met luisteraars ruim 1,1 miljoen euro ophaalde voor de Voedselbank. Sky Radio is nog steeds de onbetwiste nummer één onder vrouwen in Nederland. Ook in de kerstperiode bleek de zender ongekend populair. Vanaf 23 november 2020 werden er uitsluitend kersthits gedraaid en in de kerstperiode bereikte The Christmas Station ruim 6 miljoen luisteraars, bleek uit onderzoek van Radiocall. 

Daarnaast maakte Radio 10 in het afgelopen jaar een belangrijke groei door van 12,5% naar 13,3% binnen de kerndoelgroep 30-59 jaar ten opzichte van vorig jaar, door het succes van de Top 4000 en vaste waarden als Ekdom in de Morgen en Somertijd is de zender nu de nummer twee van Nederland in deze doelgroep. Radio Veronica zat ook allesbehalve stil in 2020. Het organiseerde afgelopen zomer zijn eerste ’30 Fans Only Concerts’ in de Ziggo Dome en introduceerde de hele nieuwe ochtendshow met Wilfred Genee. Veronica Inside is sinds de start al veel besproken maar ook zeer goed beluisterd. Met nog maar één volle meetperiode (nov-dec) behalen ze nu al een marktaandeel van 6,5%. Dit is een groei van nu al 91% in één jaar tijd. 

Adriani: “Ik ben enorm trots op de positieve energie en alle vernieuwingen die we met het team hebben ingezet in 2020 en kijk vol vertrouwen uit naar een nieuw jaar waarin we verder bouwen aan onze merken. Met events als de Olympische Spelen en 538 Koningsdag en succesvolle acties als De Lach van 10 belooft het een uitdagend maar fantastisch jaar te worden!” 
Bron: Jaargemiddelde 2020: Jan-feb, maart – apr, mei-jun, jul-aug, sep-okt en nov-dec. ma-zo 06.00-24.00 uur, marktaandeel/weekbereik.Bron: RadioCall Sky Radio december 2020Bron: Veronica Inside nov-dec’20 vs. nov-dec’19, ma-vr 07.00-09.00 uur

1 Comment

  1. In deze ‘partnerbijdrage’ mag Marc Adriani voluit en zonder enige kritisch weerwoord vertellen hoe goed Talpa-radio het in 2020 heeft gedaan bij de luisteraars Ik mis dan wel de financiële jaarcijfers hoe goed dat succes dan in geld is uitgedrukt. En Adriana kijkt met het volste vertrouwen uit de naar de grote evenementen van dit jaar voor Talpa-radio; Koningsdag en de Olympische Spelen in Tokio. Ik deel dat vertrouwen totaal niet en het is nog maar helemaal de vraag of zowel Koningsdag en de Spelen dit jaar doorgaan. Succes Marc!

    [ Jaren met veel plezier naar Marc Adriana op de vrijdagavond geluisterd naar zijn Platenpaleis op Radio 2. Daarna nooit meer zo goed geworden … ]

    En nog de Radio Freak net. Let op de laatste zin, getuigt niet van veel intelligentie van de freak, want die schamele acht uur extra waren ’s nachts, dan is er geen reclame. Lijkt me dus heel duidelijk.

    *

    “STER, die reclamezendtijd op de publieke radiozenders verkoopt, heeft goed ‘geboerd’ bij de Top 2000 van afgelopen jaar. “Daar werd een derde meer omzet behaald ten opzichte van de jaren ervoor. Het is een heel mooi platform met veel luisteraars”, zegt een woordvoerder van STER tegen NU.nl.

    Of de lengte van de Top 2000 – de lijst duurde dit jaar acht uur langer – daarin een rol heeft gespeeld, is niet duidelijk.”

    *

    (De STER zag zijn inkomsten vorig jaar met 10% teruglopen. Hoeveel zal dat bij Talpa zijn geweest?)

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*