
De kritiek op het luisteronderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) zwelt aan. Vanuit de radiowereld klinkt al maanden onvrede over de betrouwbaarheid van de gehanteerde meetmethode. Vooral kleinere, regionale en commerciële zenders zeggen zwaar getroffen te worden door de gebrekkige representativiteit van het onderzoekspanel, met directe gevolgen voor hun advertentie-inkomsten. Marc Visch (directeur Omroep Drenthe) is een van de eersten die openbaar kritiek uit op het luisteronderzoek.
Volgens diverse radiostations kan een afwijking in de cijfers zomaar enkele tonnen aan misgelopen reclamebudget betekenen. Zij hebben hun zorgen inmiddels neergelegd bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het Commissariaat voor de Media en bij NMO zelf. Tot dusver bleef een structurele oplossing echter uit.
Een belangrijk pijnpunt is het zogenaamde betrouwbaarheidsinterval dat NMO hanteert. Een ogenschijnlijk precies marktaandeel van bijvoorbeeld 7,2% kan in werkelijkheid variëren van 3,6% tot 11%. Ondanks deze ruime marge presenteert NMO de cijfers op één decimaal nauwkeurig. Critici noemen dit “schijnzekerheid”.
Ook de term ‘substantieel betrouwbaar’ roept vragen op. NMO hanteert hiervoor een ondergrens van veertien bereikte respondenten, maar licht niet toe wat deze kwalificatie inhoudt of welke statistische bandbreedte erbij hoort. “De methode is zó grofmazig, dat die betrouwbaarheid nauwelijks houdbaar is”, aldus een woordvoerder van een betrokken omroep.
Tot voor kort hielden mediaorganisaties hun twijfels binnenskamers. De angst om het eigen medium en de relatie met adverteerders te ondermijnen, hield hen ervan af om publiekelijk stelling te nemen. “Als adverteerders het vertrouwen in het meetmodel verliezen, kiezen ze voor andere media. Dat risico durven veel partijen niet te nemen,” stelt een betrokken mediaconsultant.
Toch is de stilte nu doorbroken. Marc Visch, voormalig directeur van NLPO en momenteel directeur van Omroep Drenthe, uit als eerste openlijk stevige kritiek. In een opmerkelijke post schreef hij:
March Visch meldt in een linkedin-post na de publicatie van de laatst luistercijfers: “Taart voor NPO 3FM! Want in de maand april zijn zij weer marktleider in de provincie Drenthe. En al tijden lang. Hoezo, het gaat slecht met de nationale popzender? En logisch natuurlijk, want in Drenthe wonen hoofdzakelijk jongeren. De kern van de doelgroep van 3FM. Of moeten we het toch eens een keer hebben over de meetresultaten van Nationaal Media Onderzoek. Bij RTV Drenthe hebben we dagelijks intensief contact met onze luisteraars en kijkers, dus wij weten wel wat de betekenis van Radio Drenthe in de provincie is. En ja, als publieke omroep kunnen wij ons het nodige permitteren. Maar de commerciële (regionale) zenders zijn heel erg afhankelijk van deze waardeloze onderzoeken. En dan te bedenken dat alle omroepen ook nog eens fors moeten betalen voor deze onderzoeken. Maar misschien moeten we daar maar eens mee stoppen en op zoek gaan naar organisaties die deugdelijke onderzoeken kunnen uitvoeren.”
Al eerder was er kritiek op de nieuwe onderzoekmethode, waaronder de zeer hoge luistercijfers van Grandprix Radio en BNR twijfelde over de representativiteit van het onderzoek.
Lees ook:
Waarom doen publieke omroepen hier aan mee? Maak gewoon programmas en maak je niet zo druk om kijk of luistercijfers.
Daar gaat het hier en nu even niet over.
Het punt is dat het onderzoek onbetrouwbaar wordt geacht en men daar terecht aandacht en een oplossing voor verlangt.
ben het er wel mee eens. die drukte om commerciële omroep te willen spelen als npo zou moeten stoppen. en de kritiek komt van een regionale publieke omroep die zich helemaal niet druk moet maken om dit soort cijfertjes. het zijn cijfertjes voor de adverteerders
Leuk die Nico, de kleine commerciële zenders vonden het vorige onderzoek onbetrouwbaar en hebben daarom juist voor deze methode gepleit.
Zegt genoeg dat de kleine commerciële zenders afscheid hebben genomen van degene die hun in de onderzoekscommissie vertegenwoordigde. Hij weet dat het een goed onderzoek is, maar dat strookte niet met de mening van Nico en co. Nu hebben ze er naar verluidt een ja knikker van epower neergezet.
De kritiek op het luisteronderzoek van het Nationaal Media Onderzoek zwelt terecht aan. Als dit onderzoek via een openbare aanbesteding was verlopen, was er de kans gehad om de meetcriteria vooraf transparant vast te leggen.
Alleen is er nooit een aanbesteding geweest. De opdracht aan bureaus als Kantar en Ipsos zijn verstrekt via een consortium van mediapartijen zoals NPO, RPO, Screenforce en BvA — terwijl er jaarlijks miljoenen euro’s aan (publiek) geld in omgaat.
Beter laten informeren, zijn best wat partijen die mee gedaan hebben aan de pitch.
Waaruit concludeer je dat het niet openbaar was?
Het is natuurlijk wel heel bijzonder te noemen dat 3FM landelijk al jaren onder de 2% marktaandeel zit en dan in Drenthe al maanden de pannen van het dak scoort, het hele onderzoek rammelt aan alle kant.
Tja, ik vind het maar gejank. Het is gedegen onderzoek maar natuurlijk janken de kleintjes en schreeuwen moord en brand dat er geen jota van klopt. Natuurlijk zal niet alles even accuraat zijn maar daar wordt wel steeds aan bijgeschaafd. Dus het hele verhaal niet zou kloppen gaat er bij echt niet in.
Wel een beetje vreemd dat Marc Visch eerst 3FM feliciteert met de goede luistercijfers in Drenthe om vervolgens de luistercijfers helemaal af te kreken omdat RTV Drenthe daarin niet goed scoort?
Wel een beetje vreemd dat Marc Visch eerst 3FM feliciteert met de goede luistercijfers in Drenthe om vervolgens de luistercijfers helemaal af te kraken omdat RTV Drenthe daarin niet goed scoort?
Ik begrijp de kritiek op Nationaal Media Onderzoek (NMO) wel een beetje. De sterke wisseling in luistercijfers (per week) is soms iets te aanzienlijk. Op het moment dat omroepen speciale hitlijsten uitzenden begrijp ik het nog, maar in alle andere gevallen zijn de verschillen gewoon onrealistisch groot.
Komt ook een beetje dat ze de luistercijfers nu zelf berekenen in minuten die er geluisterd worden. Zelfs als een luisteraar 1 minuut ‘luistert’ wordt het al mee geteld. Zo krijg je dus heel veel zappers in de meting die niet daadwerkelijk luisteren maar gewoon voorbij zappen of de geboden content van dat moment bevalt. Dat is niet zo handig, en dat mag er wel uit. Zo krijg je geen eerlijk beeld. Maar zoals gezegd, ik vind het een hoop hypocriet gezeik van met name stations die nu lager scoren wat ze niet bevalt. Dan heb ik wel zoiets van, kijk eens even naar je eigen content want wellicht ligt het daar toch een beetje aan…?
cynisme komt nauwelijks over in geschreven tekst van dhr Visch.
3fm de grootste in een provincie die het meest vergrijst…
Om aan te geven dat luisteronderzoeken niet deugen
Zoiets als kleren van de keizer hahaha.
Spotify nummer 1