Speelgoedfabrikanten zetten influencers in voor speelgoedreclame

Sinds de start van 2021 zijn speelgoedfabrikanten genoodzaakt nieuwe strategieën te vinden voor hun reclamecampagnes. Dit komt doordat het vanaf 1 januari 2021 niet meer mogelijk is om reclame in te kopen rondom de programma’s van Zapp en Zappelin. Met de naderende sinterklaasperiode is het voor deze fabrikanten cruciaal om de jonge doelgroep te bereiken.

Ster-directeur Frank Volmer deelde zijn inzichten over deze verandering in de reclamewereld in de DutchMedia podcast. Volgens Volmer wordt deze beslissing gekenmerkt door politiek opportunisme en kortzichtigheid, wat bij hem persoonlijke frustratie oproept. In een recent gesprek met een vertegenwoordiger van de speelgoedindustrie kwam naar voren dat de branche op zoek was naar de redenen achter het verbod op kinderreclame op de publieke omroep. Volmer legde uit dat, ondanks dat de reclames voor de speelgoedindustrie welgekomen zouden zijn, de politieke meerderheid anders besliste.

De praktijk laat zien dat speelgoedfabrikanten nu massaal investeren in samenwerkingen met influencers, vooral die met minder dan 250.000 volgers, omdat deze niet onder de huidige regelgeving vallen. Volmer uit zorgen over deze ontwikkeling, aangezien het reclamelandschap zich nu verplaatst naar een minder gereguleerde omgeving, waardoor nieuwe politieke kwesties ontstaan rondom influencers en strengere handhaving.

Hoewel Volmer erkent dat deze nieuwe aanpak van reclame maken voor de speelgoedindustrie niet optimaal is, benadrukt hij ook de onbedoelde neveneffecten van politieke beslissingen. Hij geeft aan niet te lobbyen voor een terugkeer van kinderreclame, maar vindt dat de speelgoedindustrie zelf moet opkomen voor hun belangen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*