Run op archief doet systemen van Beeld en Geluid kraken

Nu er vanwege de coronamaatregelen minder televisieprogramma’s worden gemaakt, doen de omroepen meer dan ooit een beroep op het archief van Beeld en Geluid. “Onze systemen kraken”, zegt Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur van het Hilversumse instituut. “We moeten de digitale lijn die we al hadden ingezet samen met onze partners verder uitwerken.”

De publieke en de commerciële omroepen kampen met een gat in hun programmering. Door de maatregelen om de verspreiding van corona tegen te gaan, is het niet of nauwelijks nog mogelijk om bijvoorbeeld programma’s met publiek in de studio te maken. Verder zijn veel evenementen, alle sportwedstrijden en optredens die anders op tv zouden zijn uitgezonden, afgelast. Dus komen er steeds meer herhalingen en oude beelden op tv.

“We kunnen gelukkig zijn met een rijk archief”, vindt Van Nispen tot Sevenaer. “Wij hebben hier materiaal genoeg om jarenlang de uitzendingen te kunnen vullen. Er is veel vraag naar van alles en nog wat, van achtergrondinformatie over eerdere pandemieën tot ontspanning. Zo zijn we onder meer een samenwerking aangegaan met makers als Paul Haenen en Harm Edens en de NPO om de aan huis gekluisterde kijker enige verlichting te bieden met legendarische televisie. Voor Heimwee TV, dagelijks te zien op NPO 2, openden wij ons archief. Op het on-demand platform NPO Start staan alle uitzendingen van Heimwee TV, aangevuld met andere bijzondere programma’s uit ons archief, zoals Sonja Barend, Koefnoen, Floris, Madelief, Eén van de Acht, Zeg ‘ns Aaa en André van Duins Dag dag heerlijke lach. Dat loopt heel goed.”

Het archiveringsproces en het hergebruik van het opgeslagen beeld- en geluidsmateriaal was al gedigitaliseerd. Van Nispen tot Sevenaer: “Onze digitale processen lopen gewoon door. Maar sommige delen van het werk niet, zoals het digitaliseren van oude microfiches, dat ligt stil. We moeten de digitale lijn die we al hadden ingezet samen met onze partners verder uitwerken, en onze onderlinge samenwerking en hulp digitaal verder brengen. We moeten nu als gevolg van de crisis over muurtjes heen denken. Dat geldt ook als het om de rechten gaat. We bespeuren zeker nu de wil bij bijvoorbeeld rechthebbenden om daaraan mee te werken.”

Onderwijs
Hij wijst erop dat Beeld en Geluid niet alleen de omroepen helpt. “We hebben bijvoorbeeld van een stichting op het gebied van de zorg voor verstandelijk gehandicapten de vraag, of we ze konden helpen bij het invullen van de dagbesteding. Samen met onze partners in de Alliantie Digitaal Samenleven stellen we kinderen die thuis geen internetverbinding of laptop hebben, in staat om toch hun lessen te blijven volgen. Ons digitale mediaplatform voor het onderwijs hebben we volledig opengesteld voor scholen. Wij kunnen onder meer dossiers bieden en pakketten met beeldmateriaal voor onderwijs. De vraag naar ons materiaal is al met al heel groot, groter dan we hadden verwacht. Onze systemen kraken.”

Intussen is de Beeld en Geluid experience al weken dicht net als andere musea, en zijn er ook geen andere publieksactiviteiten meer in het markante gebouw op het Hilversumse Media Park. Een flinke klap voor het instituut en de mensen die er werken. Van Nispen tot Sevenaer: “Het archief heeft het drukker dan ooit en de voorbereidingen voor de verbouwing van het museum gaan door, al zal dat wel enige vertraging oplopen verwacht ik, maar in het gebouw is het stil. Ik werk zelf vanuit huis zoals meeste collega’s dat ook doen. Maar voor onze 60 publieksbegeleiders en onze 80 vrijwilligers is er nu geen werk. De situatie betekent een aderlating op allerlei manieren, ook financieel. We kunnen de rekeningen nog betalen, en we maken gebruik van de ondernemersregelingen. Maar als het lang duurt, is het echt een probleem. Per kwartaal zouden we zo’n anderhalf miljoen euro kwijtraken. We kunnen onze kosten wel verlagen, nu het gebouw dicht is scheelt dat bijvoorbeeld in het stroomverbruik, maar op den duur houd je zoiets niet vol. Uiteindelijk zullen we met z’n allen de rekening van deze crisis gepresenteerd krijgen.”

De samenwerking met partners en de band met mediamakers is zeer belangrijk voor Van Nispen tot Sevenaer. “Wij zijn het clubhuis van alle makers. We zijn online open, en we houden contact met alle betrokken partijen. Beeld en Geluid wil een verbindende rol spelen, we zullen deze crisis met z’n allen moeten oplossen.”

7 Comments

  1. Ben nog altijd voor een Netflix-achtig platform voor Beeld & Geluid waar je voor een klein bedrag (of gratis, beter nog) gewoon alles kan terug zien als consument via een app op je Apple TV etc. Dat zou ideaal zien. Nu moet je afwachten wat je wordt voorgeschoteld dan bepaal je dat zelf.

  2. Beeld en Geluid kan dat archief toch gewoon op NPO Plus en NLZIET zetten? Dan hoeven ze zelf ook niet het wiel uit te vinden en zich richten op hun taken.

  3. @Alysa Dat zouden ze kunnen doen maar daar doen ze bij Beeld&Geluid en de omroepen heel erg moeilijk over. Terwijl het archief beschikbaar maken voor iedereen prioriteit nummer 1 zou moeten zijn voor Beeld & Geluid. Ze schermen al tientallen jaren met het rechten verhaal over de programma’s. Terwijl als je het echt goed nagaat helemaal niet op zo moeten gaan voor de meeste programma’s gemaakt door de publieke omroep. De programma’s zijn namelijk gemaakt met belastinggeld (voorheen kijk en luistergeld) en zijn dus eigenlijk van iedereen.

    Het is nu een beetje ik heb iets wat jij niet hebt. Je wilt het graag zien maar dat doen we lekker niet. We laten alles lekker in het archief liggen en wij bepalen mondjesmaat wat je wel en niet mag zien.

    Nu lijkt het alsof het een hele grote gift is van Eppo van Nispen maar het mocht eens tijd worden dat programma’s uit het archief een plek kregen op een van de tv kanalen. Wat dat betreft slaat de NPO al jaren behoorlijk de plank mis met NPO1 Extra (voorheen Best)

    Heimwee TV, DWDD Troost TV en Videotheek M op NPO2 en NPO3 zijn echter een goed begin. Als je denkt aan nostalgie wat betreft televisie dan noem je altijd als eerste de programma’s uit je jeugd op. Oude kinderprogramma’s, series en films mis ik nog in de programmering. Ze kunnen nog zeker de hele zomer door dus misschien komt dat nog. December is ook een leuke maand om dit te doen.

    Eppo noemt overigens nog dat er op NPO Start ook speciaal vanwege de corona crisis programma’s uit het archief zijn gezet als aanvulling op Heimwee TV, Troost TV en Videotheek M. Echter stonden deze programma’s, series en films al lang voor ze corona crisis op NPO Start.

    • Oh zo mee eens. Er zijn hele goede Nederlandse dramaseries van Willy van Hemert b.v., Dagboek van een Herdershond, De Appelgaard, De Fabriek etc. die je nooit ziet, zelfs niet op NPO 1 Extra waarvan je hele seizoenen zo open zou kunnen stellen via een online platform.

      • En dan heb ik het niet eens over het hele oeuvre van Van Kooten en de Bie waar gelukkig wel wat van op Youtube staat, maar eigenlijk zou je alles van hun kunnen aanbieden.

        • @Edwin De Appelgaard en Dagboek van een herdershond is gewoon eigendom KRO-NCRV en zouden ze zo zonder problemen uit kunnen zenden. Van De Fabriek liggen de rechten bij Endemol. Destijds daar gemaakt en aangekocht door de TROS. Een paar jaar geleden heeft ONS de De Fabriek en ook de andere series Herenstraat 10 en Dossier Verhulst. Nu is bij ONS het laatste seizoen van Medisch centrum west bezig. Mijn verwachting is dat de genoemde series en bijvoorbeeld ook Spijkerhoek in de toekomst nog wel een keer gaan aankopen en uitzenden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*