Ruim een kwart van de Nederlanders kijkt TV via tablet

Uit het nieuwe onderzoek van Gfk blijkt at ruim een kwart van de Nederlanders via de tablet televisie kijkt. Dit is een groei van 13% ten opzichte van 12 maanden geleden. Het TV kijken via de smartphone is zelfs met 75% gegroeid. Ook de tijd die consumenten op mobile devices televisie kijken is met 46% gestegen. 

Dankzij de groei van smartphone en tablet neemt het percentage uit de doelgroep, die online TV programma’s kijkt, toe. Het blijkt dat het TV kijken via de smartphone in vergelijking met vorig jaar met maar liefst 75% is gegroeid, van 8% in december 2013 naar 14% in december 2014.  Het TV kijken via de tablet is met 13% ook verder toegenomen, van 24% in december 2013 naar 27% in december 2014. De percentages voor TV kijken via laptop en PC zijn nog hoger, respectievelijk 31% en 25%. Deze zijn het afgelopen jaar echter constant gebleven. 

Niet alleen neemt het aantal tablets en smartphones jaarlijks toe. Ook de grootte en kwaliteit van de schermen verbeteren steeds verder. Daarnaast wordt het aanbod aan apps en diensten voor deze apparaten groter. Door deze ontwikkelingen is de functionaliteit van de smartphone in een jaar tijd sterk vergroot. Maar liefst 10 verschillende functionaliteiten zijn in het gebruik 10% of meer gestegen. Het meest gestegen zijn: mobiele toegangskaart/betaling, boeken lezen, TV kijken, online aankopen doen en GPS/navigatie. De functionaliteit van de tablet was voorheen al breder dan die van de smartphone en is het afgelopen jaar constant gebleven.

Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL zijn de populairste TV-websites van het afgelopen jaar. Dat online video een grote aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de ranglijst van TV- websites naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets én smartphones zijn video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren.  Bovendien maakt 14% van de Nederlanders wel eens gebruik van Netflix, terwijl 4% aangeeft dit van plan te zijn.

Trends in Digitale Media is eind 2014 voor de achtste keer uitgevoerd door GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door KVB – SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef, afkomstig uit het GfK online panel, bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (93% van de bevolking 13+).  Kijk voor meer informatie over dit onderzoek op de website van SPOT.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*