Rudy Mackay: “De KRO-NCRV Radioschool is vooral geen DJ-school”

Op zaterdag 5 maart gaat de KRO-NRCV Radioschool van start met een talentendag waarbij, uit een groep van 40 potentiële radiotalenten, 10 tot 12 mensen zullen worden geselecteerd die – als stagiaire – gaan meekijken, meelopen en meedoen binnen KRO-NCRV radioprogramma’s.

Radiomaker Rudy Mackay (voorheen BNN-United, RTV Utrecht, NPO Radio 1, Llink, NPO Radio 6) is de coördinator van de radioschool.

Spreekbuis.nl sprak met hem over de plannen.

Wat gaat er gebeuren op 5 maart?
“5 maart is een selectiedag waar ongeveer 40 talenten, in de leeftijd van 18-25 jaar, voor worden uitgenodigd. Tijdens deze dag zullen wij sollicitatiegesprekken voeren om vooral te kijken naar de motivatie en wat de deelnemers al kunnen op radiogebied. Daarnaast gaan we al een beetje radio met ze maken, zoals het maken van nieuwsberichten. De deelnemers worden ook achter de microfoon gezet om te horen hoe ze klinken. De deelnemers gaan elkaar ook interviewen, om te kijken welk improvisatievermogen ze hebben. Op deze manier proberen we in te schatten wat de deelnemers al kunnen.”

Moeten de deelnemers de radioprogramma’s van de KRO-NRCV al kennen?
“Nee, dat is voor mij niet het belangrijkste uitgangspunt. Onze programma’s leren ze tijdens het traject binnen de radioschool wel kennen. Ze moeten vooral enthousiasme hebben voor radio.”

Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk deelnemen aan de KRO-NCRV Radioschool?
“Een klas van 10-12 mensen.”

Hoe is het plan van de KRO-NRCV Radioschool ontstaan?  
“KRO-NRCV had al langer het idee om een radioschool te beginnen, vooral vanuit het idee om frisse gedachten en het jongeren gedachtegoed binnen te halen, ook om echt weer de feeling met de jongeren te hebben. Wij zijn benieuwd hoe jongeren nu tegen radio aankijken, iets waar wij – als mensen die al lang in het vak zitten- super veel van gaan leren. Wij kunnen de deelnemers ook echt iets leren.”

De deelnemers gaan meekijken en meedenken.
“Absoluut. De radioschool is ook een goed middel om talenten op te leiden en te ontwikkelen, op een manier waar wij het meeste aan hebben. Maar het is geen verplichting dat de deelnemers, na afloop van de opleiding, bij de KRO-NCRV moeten blijven. Sterker nog, ze kunnen niet allemaal blijven. Maar het idee is wel dat wanneer we ze na de radioschool afleveren kunnen inzetten bij onze eigen programma’s.”

Welke rol krijgen de deelnemers?
“Het idee is dat ze een stagiairerol krijgen. Tijdens de eerste weken zullen er, in de avond, workshops worden georganiseerd. In het weekend gaan we, binnen de vlag van de radioschool, radio maken. Hierna worden ze ‘weggezet’ binnen de programma’s, waarbij ze echt mee gaan lopen en mee gaan doen. Even meekijken kan, maar hierna moet je laten zien wat je waard bent.”

foto Rudy Mackay: Hans-Peter van Velthoven

Hoop je dat er veel deelnemers zijn die al bij lokale omroepen radio ervaring hebben opgedaan?
“Ja, het grootste deel van de aanmeldingen zijn mensen die al bij lokale omroep radio maken. Er zijn ook een paar deelnemers die iets hebben gedaan bij de landelijke omroep, maar ook mensen die al teveel ervaring hebben om te kunnen deelnemen aan onze radioschool. En er zijn deelnemers die heel nieuwsgierig zijn naar het medium radio. Je hoeft, wat mij betreft, als jongere niet al radio gemaakt te hebben of iets op radiogebied iets te kunnen.”

Hoe lastig was de selectie van de deelnemers, vooral omdat het niveau zo verschilt?
“De selectie maken was zeker lastig. Ik denk dat het niveau niet zoveel verschilt, de meeste mensen hebben al iets gedaan op radiogebied. In de selectieprocedure zat ook de opdracht om een item te verzinnen voor onze KRO-NCRV radioprogramma’s Gijs 2.0 (NPO Radio 2) en De Ochtend (NPO Radio 1). Deze creativiteit heeft een rol gespeeld om wel of niet geselecteerd te worden.”

Komen alle aspecten van voor en achter de microfoon aan bod tijdens het traject?
“Ja. Het belangrijkste hierbij is het leren verhalen vertellen, dat is de basis van radio maken. Verhalen vertellen is het magische aan de radio. Tijdens de workshop gaat het ook over techniek; zoals het schuiven. Ook dit staat in dienst van het vertellen van het verhaal. Tijdens de lessen wil ik vooral overbrengen dat het redeneren vanuit de luisteraar het belangrijkste is bij het maken van radioprogramma’s. Praat niet tegen, maar met je luisteraar. Alles moet in dienst staan van de luisteraar.”

Een DJ-school willen zijn is niet de insteek van de KRO-NCRV Radioschool, zo te horen.
“Dat klopt. Wij willen ons focussen leggen op de mensen die juist geen DJ willen worden. Het grootste deel van de radiobanen ligt uiteindelijk toch achter de schermen. Die hebben we uiteindelijk binnen de KRO-NCRV ook het meeste nodig. De bedoeling en doelstelling van de radioschool is dat de deelnemers doorstromen, hoewel dit eerlijk gezegd wel lastig zal worden. De deelnemers worden hier wel op gewezen.”

Je hebt zelf ook radio gemaakt. Wat geef je de deelnemers mee van deze ervaring?
“Ik heb op alle publieke zenders radio gemaakt, behalve op NPO Radio 4. En ik heb alle rollen vervuld, zoals producer, presentator, verslaggever en nieuwslezer. Ik hoop ze van elke aspect de passie mee te geven voor het vak.”

www.kro-ncrv.nl/radioschool

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*