‘RTV is dood, lang leve AV!’

15 jaar ben ik ‘RTV-er’ geweest bij het mediabureau.Ik ben begonnen in 1999 als RTV-planner en via de route van RTV planner – senior RTV-Planner – RTV Director in juni 2012 bij Vizeum aan de slag gegaan als Group RTV-Director.

Je kan wel stellen dat ik me altijd goed heb thuis gevoeld in de ‘RTV’ wereld. En dat klopt, deze wereld van de kijk- en luistercijfers, de televisie- en radiozenders, accountmanagers en -directors, netto bereik en GCF’s, programmaformats en special advertising, het heeft me altijd wel goed gelegen. Ik hoop vice versa.

Maar ik besta niet meer. Althans, niet als Group RTV-Director. RTV is niet meer. Dood, exit, foetsie. Het is nu AV, Audiovisueel. Group Director AV Planning & Buying om precies te zijn. Er is nog wel iets van de oude naam behouden. Wel moet ik oppassen niet teveel met het ‘oude’ te vergelijken. Want dat klinkt ouderwets, “fossielachtig” bijna. En als er iets is dat ik niet wil zijn, is het wel oud of fossielachtig gevonden worden. Ik ben tenslotte pas 40…

Waarom AV? Omdat de definitie van televisie niet meer het kastje in de woonkamer is en de definitie van radio niet meer zo’n apparaat is met een kabel of antenne. Feitelijk heeft de dikke Van Dale het al prima verwoord bij de punten 1:

te•le•vi•sie (de; v(m))1 het door middel van elektronische signalen overzenden van bewegende beelden 2(meervoud: televisies) televisietoestel 3 programma’s die worden uitgezonden

ra•dio (de; m)1draadloze communicatie en al wat daarmee samenhangt 2(meervoud: radio’s) radio omroep 3(meervoud: radio’s) zendstation 4(meervoud: radio’s) ontvang toestel: draagbare radio; autoradio 5 dat wat wordt uitgezonden

Ons RTV werkterrein is voor een groot deel verlegd naar de wereld van online video en online radio. Bijna alles is beeld met geluid. Radio is weliswaar te bediscussiëren, alhoewel campagnes die we inzetten op Spotify of de digitale radiozenders via The Media Exchange gepaard gaan met een zogenoemde companion banner. Ook weer beeld. En weet je wat? Het is een toptijd! We spreken veel nieuwe partijen en we hebben in lange tijd niet zoveel gesprekken en discussies gehad over de verdergaande de integratie van de offline wereld (RTV) en online (AV). Of kunnen we zeggen transformatie? De drager (het device, zoals wij het beroepsmatig noemen) is van ondergeschikt belang geworden. Ik heb nog wel een (TV) toestel maar dat is een SMART versie. TV, radio en online in één.

Online marketeer/blogger Jan Dirkzwager, gaf onlangs aan dat “de focus van consumenten en dus adverteerders naar online (marketing) verschuift”. Hij meldt dat “Forrester voorspelt dat dat de bestedingen aan display advertising in Europa ruim drie keer sneller zullen groeien dan de totale reclamebestedingen. “De Europese online advertentiemarkt zal tussen 2014 en 2019 met ongeveer 20 procent groeien, vooral op het gebied van rich media ads en video”.

Via Blendle – over digitalisering gesproken – werd ik geattendeerd op een zeer interessant artikel over YouTube. Ze bestaat vandaag (23 april 2015) precies 10 jaar. Wel 10 jaar… met 1 miljard unieke bezoekers per maand, 4 miljard videoviews per dag en 300 uur aan nieuwe video’s per minuut. Hoe snel kan het gaan. Dat kun je bijkans niet eens vergelijken met televisie. Maar dat moeten we ook helemaal niet willen. Heel veel content is niet het soort dat de televisieproducenten maken. Het artikel belicht veel invalshoeken, waarvan de mooiste quote in mijn optiek is dat het ‘de hype voorbij is. Het is een onderdeel van onze cultuur geworden’. Zoals radio, televisie en bioscoop al jaren onderdeel van onze cultuur zijn. We zien nu verhoudingen verschuiven, ‘RTV’ schuift over online heen en vice versa.

Feit is dat online video maakt dat het bereik van televisie as we know it afneemt bij jongere doelgroepen. Enzo Knol is het idool met z’n huis-tuin-en-keuken filmpjes, net zoals Frances van Foodgloss met haar dagelijkse huis-tuin-en vooral keukenrecepten. De idolen spelen niet meer per se in een soapserie of kunnen goed zingen. Ik ben ten aanzien van deze doelgroep overigens wel nieuwsgierig wat het mediaconsumptiegedrag gaat worden als ze ouder worden, met name als ze na de studie aan het werk gaan. Bingewatching van series en films via Netflix of RTL’s paradepaardje to be Videoland Unlimited zou een logische veronderstelling kunnen zijn. Netflix zou al richting de miljoen abonnees in ons land hebben. Helaas zijn er geen demografische cijfers bekend, maar ik veronderstel dat een groot deel van de abonnees binnen de 25 en 50 jarigen zal vallen. Films en series via de (al dan niet in abonnementsvorm) online video kanalen, lineaire televisie voor de live evenementen, sport, nieuws en spel- en talkshows. Maar er zit nog een heel scala aan andersoortige programmering tussen, van de klus-, hulp- en advies programma’s tot aan de programma’s voor verdieping en verstrooiing. Welk programma zal – primair – in welk bakje belanden?

Het woord interactiviteit mag in dit kader absoluut niet ontbreken. Zoals Jan Dirkzwager het stelt, ‘ video is een vierde dimensie binnengegaan, een dimensie waarin beeld, geluid, beweging en interactiviteit worden ingezet om zowel de hart als geest van de consument te winnen’. Hét voorbeeld is YouTubeNation, een online videokanaal dat iedere dag de beste video’s selecteert en samenvoegt in een speciale uitzending. Binnen vier maanden had het videokanaal al ruim 1,6 miljoen abonnees. Orde in de video chaos.

We hebben de online netwerken, van uitzendinggemist.nl tot KIJK, van YouTube tot Smartclip nodig om de consumenten goed te blijven bereiken. Onverlet het device. Om met een bekende slogan van de -oude? nieuwe?- wereld te spreken “Are you in?”.

Robert Pluis is Group Director AV Planning & Buying bij Vizeum

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*