RTL ziet niet Talpa maar Google als grote rivaal

Het vandaag door RTL verstuurde persbericht over de nieuwe strategie gaf niet direct helderheid over de grote veranderingen bij het kwakkelende mediabedrijf. AD-mediajournalist Gudo Tienhoven weet in het interview met RTL-ceo Sven Sauvé meer duidelijkheid te creëren.

De RTL Nederland-directeur geeft in het interview aan dat niet John de Mol’s Talpa momenteel de grote concurrent is, maar vooral de internationale videoplatformen. Sauvé: ‘De oorlog die we voeren is tegen giganten als Google en YouTube en daar gaan we hard mee aan de slag.’

Om online meer tegenwicht aan techreuzen zoals Netflix en Youtube te bieden, wil RTL flink gaan investeren in online. Vaker zullen er programma’s exclusief voor online worden gemaakt. Dit geeft goed aan dat online video de komende jaren een belangrijkere rol gaat spelen dan tv. Toch zullen de huidige tv-zenders nog wel even blijven bestaan. Sauvé: “Alle zenders blijven gewoon in de lucht. Lineair (traditioneel) kijken blijft cruciaal. Maar of je daar nog jongeren mee trekt? Dat moeten we misschien een beetje opgeven.”

Daarnaast werd bekendgemaakt dat de online videoplatformen Videoland en RTLXL zullen worden samengesmolten. Deze integratie zal binnen de omroepwereld niet helemaal verrassend zijn. Al langer was veel RTLXL content ook op het Videoland-platform te vinden.

Lees hier het AD-interview met Sven Sauve.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*