‘RTL laat niet alleen haar sterren, maar ook haar adverteerders gaan’

[BLOG] RTL heeft onlangs de verkooplicenties van Viacom, Discovery en FOX overgenomen, welke verenigd zijn in BrandDeli. Het belangrijkste verkoopargument van RTL aan deze drie BrandDeli aandeelhouders is geweest om meer geld uit hun beschikbare inventory te halen en dus gingen ze overstag en ligt de verkoop nu bij RTL.

Het geeft RTL hiermee extra ruimte in uitlevering, nu de kijkcijfers behoorlijk dalende zijn. Deze trend zal, met het vertrek van een aantal programma’s en gezichten naar Talpa, alleen maar voortduren.

Afgelopen week heeft het nieuwe verkoopcontract geleid tot een vernieuwd commercieel beleid, op een ongelukkig moment waarop veel plannen voor adverteerders al zijn of worden doorgerekend. En wat blijkt; na de forse prijsstijgingen die RTL en BrandDeli los van elkaar hadden voorgesteld in hun gepresenteerde beleid in november, doen ze er nu nog een flinke schep bovenop.

De BrandDeli zenders gaan mee in het prijsbeleid van RTL met hogere prijzen en indices tot gevolg. Hoewel het per adverteerder en inkoopvorm verschilt, kan het voorkomen dat de BrandDeli zenders 20% tot 30% duurder worden. Zeker wanneer er specifieke zenders worden ingekocht. Daarnaast kunnen adverteerders die uitsluitend de RTL zenders in willen zetten zonder de themazenders van BrandDeli dit alleen nog doen in zogenaamde specifieke pakketten, wat in dat geval een prijsstijging van 15 tot 20 % betekent.

Veel adverteerders hebben al plannen liggen, die nu dus volledig op de schop moeten en waarbij de mediadoelstellingen zeer in het geding komen. Het werd al lastig door dalende kijkcijfers om nog in korte tijd echt een hoog bereik op te bouwen op TV, maar hierdoor wordt dit effect alleen maar verder versterkt.

Harde afspraken met Viacom, Discovery en FOX leiden ertoe dat gedurende een lopend jaar met een reeds bestaand commercieel beleid van zowel RTL als BrandDeli dit toch per direct in klinkende munt moet worden omgezet, gezien het feit dat de prijsverhoging met name bij de BrandDeli zenders extreem is. En zeker nu de RTL performance naar alle waarschijnlijkheid gaat dalen in de tweede helft van het jaar door programmaverschuivingen, moet het wel op hele korte termijn gebeuren en dus drukt RTL door. Het zou mij niet verbazen als de BrandDeli aandeelhouders uiteindelijk van een koude kermis thuiskomen. Wellicht een hoger bedrag per GRP in de pocket, maar een bak aan onverkochte ruimte straks. Kortere reclameblokken dus, wat dan wel weer in de ‘fancentric’ strategie van RTL past.

Zoals John de Mol al aangaf wilde RTL niet samenwerken om de bepalende gezichten op zowel RTL als Talpa te laten terugkomen. RTL spant zich hiermee ook niet in nu om de adverteerder voor het medium TV te behouden. Op TV is de concurrentiestrijd voor de kijker straks feller dan ooit, maar op advertentie-inkomsten gooit RTL hiermee richting Google en Facebook duidelijk de handdoek in de ring.

Rogier Bruggeman is directeur van mediabureau ZIGT

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*