(recensie) VR-headset Oculus Quest

Deze virtual reality headset is ook interessant voor niet-gamers.

2020 lijkt het jaar van virtual reality te gaan worden. Al in 2017 zag Facebook de mogelijkheden van virtual reality en kocht daarom voor 2 miljard dollar het VR-bedrijf Oculus. Veel mensen hebben al eens een VR-ervaring kunnen opdoen met de kartonnen VR-brillen, maar pas met VR-headset Oculus Rift kreeg men een echte ‘immersive VR-experience’. Probleem van dit device was echter de hoge prijs, de bedrading naar de pc en de benodigde ‘high end’ computer. Vorig jaar bracht Facebook echter de draadloze Oculus Quest voor een (relatief) laag prijskaartje. Tevens is de headset net zo makkelijk te bedienen als een iPhone of Android smartphone.

Zo’n half miljoen Oculus Quest-headsets zijn er al over de toonbank gegaan. In diverse landen is de Quest zelfs uitverkocht, al komt dit mede doordat de productie is verstoord door het Coronavirus. Naast Facebook Video en Youtube VR hebben diverse internationale mediabedrijven al een app uitgebracht om hun producties ook toegankelijk te maken voor VR-headsets, waaronder Netflix, National Geographic, Amazon Prime en CNN. Opmerkelijk is dat de Nederlandse omroepen nauwelijks nog aan het experimenteren zijn met deze techniek, terwijl de technologie zeker al de hype status voorbij is.

De Oculus Quest lijkt zich vooral de richten op PlayStation 4- en Xbox-gamers Momenteel zijn er het Oculus Quest-platform al veel kwalitatief hoogstaande games beschikbaar. Sinds enkele weken zijn alle apps en games van de Rift-headset ook beschikbaar door de draadloze Quest met een kabel (Oculus Link) aan je computer te koppelen. Hiervoor dien je echter wel een pc te hebben met een goede grafische kaart.

Naast de VR-games brengt deze vr-headset ook op het gebied van VR-video’s een unieke ervaring, waardoor de Oculus Quest ook zeer interessant kan zijn voor gebruikers, die niets met gaming hebben. Recent kwam Oculus zelf met een videoreportage ‘Everest VR‘, waarbij je je echt op de hoge bergen waant. Met de app ‘Bigscreen VR‘ krijgt je een 3D ervaring, die beter is dan in de bioscoop. Daarnaast weet deze app de bioscoopervaring zeer nauwkeurig na te bootsen. Ook de Anne Frank House VR is een aanrader, waarbij je door de kamers van het Achterhuis loopt, die zijn ingericht in de stijl van de onderduikperiode.Naast driedimensionaal kijken kun je nu door de kamers van het Achterhuis lopen. Dat maakt de virtuele tour door het Achterhuis nog indringender.

Conclusie
De Oculus Quest is relatief laag geprijsd, maar kost toch nog snel twee keer zoveel als een XBOX One, Playstation 4 of Nintendo Switch. De 64GB versie kost 494 euro en voor de 128GB kom je op 549 euro. Vooral wanneer je de headset ook voor games wil gebruiken, is de duurdere versie aan te raden. Net zoals bij gameconsoles worden de games steeds groter en daardoor voorkom je dat je steeds je headset leeg moet halen. Ondanks het forse prijskaartje is de Oculus Quest echt een aanrader voor mensen, die van meeslepende entertainment houden.

(videotrailer) Anne Frank House VR

Geef als eerste een reactie