Quadia: meedenken over storytelling bij online en hybride events

De markt voor de productie van online en hybride events is volwassen geworden, zegt Jeroen van Rossum, managing Director van Quadia. Dat is een gevolg van de coronacrisis. ‘Het vertrouwen in video-oplossingen is gegroeid en dat is winst.’ Wat van Rossum betreft, betekent dat meer dan alleen een camera ophangen en de beelden streamen. ‘Wij denken vanuit het doel, niet de techniek. Wat wil de klant bereiken, hoe kunnen we de storytelling daarop afstemmen?’

‘Toen corona uitbrak, ging hier de telefoon rinkelen’, zegt Van Rossum, in de zomer van 2020, in de nasleep van de eerste coronagolf dus. Een tijd van alle hens aan dek en groei voor het bedrijf, doordat fysieke events niet konden doorgaan en de vraag naar online alternatieven explodeerde. ‘Wij hebben daarvoor alles in huis. We hebben de technische middelen, een eigen digitaal platform, eigen studio’s, we kunnen op locatie werken en we zijn goed in de creatie. Wij denken vanuit het doel, en zetten de juiste techniek in. Wat wil de klant bereiken, hoe kunnen we de storytelling daarop afstemmen? We bedenken oplossingen die een goede en zo aantrekkelijk mogelijke ervaring opleveren voor de kijker.’

Daarbij maakt het voor Quadia niet uit wat er georganiseerd wordt: een online uitzending, event, productpresentatie of bijvoorbeeld personeelsbijeenkomst met video instarts, break-outs, branded content of wat maar het gewenste doel dient. ‘Dat kan volledig online, maar ook hybride. Je ziet dat mensen nu corona min of meer achter de rug is elkaar toch weer fysiek willen opzoeken, maar dat online events een blijvende plek hebben gekregen. Doe je het hybride, dan is onder meer belangrijk dat je alle deelnemers een gelijkwaardige beleving biedt. Daar denken wij over mee.’

Krapte op de arbeidsmarkt
De sterke stijging van de vraag naar online videoproducties betekende een flinke uitdaging voor het bedrijf op het Hilversumse Media Park. Want waar haal je extra handen vandaan? Van Rossum: ‘De krapte op de arbeidsmarkt viel aanvankelijk nog mee en dus is het ons wel gelukt. Bovendien zijn we onderdeel van EMG, dat hielp. We kwamen niet alleen mensen tekort, maar ook bijvoorbeeld studio’s, naast technisch personeel hebben wij daarvoor ook een beroep kunnen doen op EMG. Nu hebben we meer last van de krapte op de arbeidsmarkt, maar door intensief contact te zoeken met scholen en dankzij bijvoorbeeld onze Talent Days kunnen we toch nieuwe mensen hierheen halen.’ De behoefte aan menskracht is voelbaar in het hele bedrijf. ‘Als Quadia  zoeken we producers, regisseurs, accountmanagers en AV technici , en bij EMG gaat het om nog veel meer functies.’

Landschap veranderd
De veranderingen in de markt, die door corona in een stroomversnelling zijn geraakt, hebben ook hun impact op de organisatie van Quadia gehad. ‘We hebben de operatie anders moeten inrichten, zodat we opdrachtgevers sneller kunnen bedienen. Van 60 procent live productie en 40 procent on demand content zijn we gegaan naar 95 procent live en dus een kleiner aandeel corporate video’s, om het oneerbiedig te zeggen. Het landschap waarin wij werken is definitief anders geworden. Het vertrouwen in inzet van video-oplossingen voor communicatie is gegroeid en dat is winst. De techniek is ook volwassener geworden. We doen nu bijvoorbeeld online events, waarbij de deelnemers plenair beginnen, dan uiteengaan in groepen voor workshops waarin weer subgroepen worden gevormd, waarna vervolgens iedereen weer naar de plenaire afsluiting gaat. Dat kon vroeger minder zo goed en het wordt nu ook veel meer geaccepteerd.’

Augmented Reality
Wat technologie betreft heeft Quadia niet stilgezeten. ‘We maken bijvoorbeeld meer gebruik van Augmented Reality’, zegt Van Rossum. ‘Zo hebben we voor een online sessie van een bank over duurzamer beleggen een windmolen en zonnecellen virtueel aan de beleving toegevoegd. Voor een fabrikant van motoren hebben we met Augmented Reality een motor in de studio gezet en geanimeerd. Kwaliteit en onderscheidend vermogen zijn belangrijk, dat is wat organisaties zoeken om hun doelgroepen te boeien en concurrenten voor te blijven. Juist daarom kijken wij eerst naar wat opdrachtgevers willen communiceren om vervolgens daar de juiste middelen bij in te zetten.’

‘Wij zullen ons blijven focussen op die meerwaarde, want daarmee onderscheiden wij ons. Iedereen kan een camera neerzetten en er zijn meer bedrijven met studioruimte. Maar de manier waarop wij meedenken over de communicatiedoelen van organisaties en die weten te realiseren via storytelling waarderen onze klanten. De afgelopen tijd zijn er veel  bedrijven op ons terrein bijgekomen. Maar de markt is volwassen geworden en de verwachting is dat dan de echte specialisten overblijven.

Modulair concept
‘Dit jaar willen we doorpakken met grotere events en ligt de focus op hybride producties. We verwachten in de tweede helft van het jaar flinke groei daarin. Recent hebben we een nieuwe studio geopend en hebben we een nieuw concept ontwikkeld. Topevents vragen maatwerk, maar daarnaast zijn er veel producties waarvoor we elementen, zoals decors en licht, modulair kunnen maken, zodat je voor een goed budget toch een mooie uitstraling hebt. Alles passend in de communicatie doelstelling die onze klant heeft uiteraard. Wij zijn er klaar voor.’

1 Trackback / Pingback

  1. De beste Spreekbuis-interviews van 2022 - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*