
De publieke omroepen gaan in 2026 ruim 20 miljoen euro bezuinigen op hun programmering. Dit is een eerste stap in de richting van de grote bezuiniging van 150 miljoen euro die het kabinet vanaf 2027 oplegt. De omroepen bepalen zelf welke programma’s verdwijnen, in overleg met de NPO.
Journalistieke en fictieprogramma’s blijven voorlopig buiten schot, net als eerder gemaakte afspraken tot 2027. De NPO voert daarnaast ook interne besparingen door, zoals de samenvoeging van de directies audio en video. Externe producenten vrezen dat hun programma’s als eerste geschrapt worden.
3FM. NPO3.
Je kunt 100x roepen dat de publieke omroep er ook voor de jeugd moet zijn, maar die leven echt op een andere planeet. Die zijn versmolten met hun telefoons.
Voetbal weg, max salaris op 80000, alle programmas vanuit Hilversum, niet naar elke scheet een journalist van en het journaal en 1 vandaag en radio 1 en nieuwsuur. Dan hoeft er geen zender weg.
Echt? Twee hele procenten? Applaus, Chapeau, bonus voor de professor die dit ook daadwerkelijk mogelijk gaat maken.
Maximaliseer alle salarissen op 100.000 euro per jaar voor iedereen – bestuurders en presentatoren inbegrepen – in plaats van programma’s weg te bezuinigen. Probleem opgelost, bezuiniging doorgevoerd! 🎭
Alle amusement en dating shitshows die de commerciële ook kunnen maken opjorissen.
Lekker positief Marcel, helemaal jij!
Ik geef mij mening JP. Dat jij het blijkbaar niet als positief ziet is jouw probleem.
Wat ik hier mis in de commentaren is het feit dat de comnetciële zenders meer tv poep uitzenden dan de NPO. Net name de zenders van ene John de Mol (SBS6, Veronica, Net 5, SBS9) zendt pulp en eindeloze herhalingen van series en films uit.
Je begrijpt er niets van, NPO-fanboy.
Er zijn genoeg programma’s die prima bij een commerciele zender passen, heel holland bakt, ik vertrek, boer zoekt vrouw, we zijn er bijna, etc. Die mogen van mij worden verkocht, kan er een zender worden opgedoekt en blijven de journalistieke programma’s, documentaires en consumenten programma’s over waar dan ook net wat meer budget voor is.
De “jongeren” bereik je al niet meer met TV en al helemaal niet met de publieke omroep, moet je denk ik ook helemaal niet willen. Een of ander online platform van / voor jongeren is wellicht een beter idee
Rijdende rechter zit bij de publieke en op sbs heb je de oude Rijdende rechter. Slap aftreksel met die irritante Victor?
Man bijdt hond was populair bij de publieke en John de Mol verprutste het.
Daarom snap ik Arjen Lubach niet.
Dus alles lekker zo laten. Iets minder “managementbaantjes” misschien.
Man Bijt Hond werd gemaakt door Woestijnvis. Daarvoor zat een holding die de Belgische SBS zenders kocht. Zij namen al hun eigen producties mee, zo ook Man Bijt Hond van de VRT. Ongeveer tegelijk besloten ze in Nederland ook te stoppen met het programma. Zo kwam het programma terecht bij SBS6.
Bij SBS6 sloeg het niet aan omdat de vooravond Lingo en Man Bijt Hond geen goed combinatie vormde met Utopia. Niet omdat John de Mol het verprutste. Het was gewoon nog steeds het zelfde programma. Overigens zou Man Bijt Hond naast Nieuws van de Dag en straks het nieuwe programma Emigreren doe je zo wel een goede combinatie in de vooravond vormen.
In België werd Man Bijt Hond bij de VRT vervangen door het even succesvolle Iedereen Beroemd. Daar keert nu binnenkort weer Man Bijt Hond terug bij de VRT.
In Nederland was bij de de NCRV de opvolg Jan Rijd Rond niet succesvol en verdween na 1 seizoen van de buis.
De Rijdende Rechter besloot zelf over te stappen naar SBS6.
Het is niet zo dat SBS6 dit programma heeft overgenomen.
Het is een van de meest succesvolle formats die SBS6 heeft naast VI, De Oranje Z/W/Z, Meiland en Miljoenenjacht.
De kijker hoeft helemaal niets van de bezuinigingen te merken als ze zouden bezuinigen waar het moet. Dat is op de NPO, de omroepen en de hele structuur van hoe alles in elkaar zit. Al die overbodige managers en andere baantjes er uit.
Het zou goed zijn als er een extreme commissie van buiten af komt die de bezuinigingen boven de NPO en de omroepen gaat doorvoeren.
Niets geen productie huizen oprichten (waardoor er nog meer overbodige baantjes gecreëerd worden) de baantjescarrousel verbonden aan de politiek aan banden leggen
Duidelijk de doelgroep verdelen over de zenders. En doelgroepen ook bedienen op het platform waar ze te vinden zijn. Dus jongeren radio en tv niet maken 3FM en NPO3 maar waar het anno 2025 (en al eerder) hoort: ONLINE EN OP DE SMARTPHONE!!!
NPO3 kan gewoon blijven maar moet een andere invulling krijgen. Deze zender weg doen is geen bezuiniging. Geld wel voor 3FM, dat moet een onderdeel worden van een nieuw online jongerenplatform.
Npo gaat voor “onafhankelijke” journalistiek en cultuur.
Hebben ze ook wat van usaid gehad?
Was waarschijnlijk niet nodig gehad. Decennia achter Amerika aangelopen.
https://x.com/wikileaks/status/1887501752213409919
Ik vind het in ieder geval positief dat de meeste reageerders vinden dat de NPO kwalitatief goede tv moet blijven maken. Marketing moet zover mogijk weg blijven van de publieke omroep. Er zijn zoveel voorbeelden van legendarische tv die we nooit bij de commercielen hadden kunnen zien.
Helemaal eens. Wel grappig dat je het over marketing heb. In hoeverre is een omroep commercieel met bijvoorbeeld ledenwerving en programmabladen. De app die Philip Fredriks elke uitzending van de slimste mens promoot. Is dat marketing?
Waar is de Nederlandse Joe Rogan, die een niet gescript gesprek houdt met een politicus. (In de zak zijnde/ narratief promotende) Actualiteitenprogramma’s zijn in deze tijd van sociale media dinosaurussen met uitsterven bedreigt
https://x.com/RobertBluey/status/1887694255583371712