Podcastreclame in de VS groeit explosief

Podcastadvertenties zijn in 2024 met 26% gestegen ten opzichte van 2023, een van de sterkste groeicijfers binnen de digitale advertentiemarkt. Dat blijkt uit het jaarlijkse IAB-rapport over internetadvertenties, uitgevoerd door PwC. In totaal bedroeg de podcastomzet $2,43 miljard, goed voor bijna 1% van alle digitale advertentie-inkomsten in de VS.

De groei van podcasts overtreft zelfs die van zoek- en displayadvertenties en onderstreept het toenemende vertrouwen van adverteerders in het medium. Volgens IAB komt dit door de persoonlijke aard van podcasts, de hoge betrokkenheid van luisteraars en de opkomst van contextuele en op data gebaseerde targeting.

“Adverteerders zien podcasts steeds meer als een manier om authentiek en langdurig contact te maken met specifieke doelgroepen,” aldus het rapport. Naast social media en digitale video geldt podcasting nu als een van de pijlers onder de groei van digitale media.

Voor 2025 wordt verdere groei verwacht, mede dankzij nieuwe verdienmodellen, creatorpodcasts en integratie met andere mediaplatformen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*