Podcastonderzoek helpt makers beter scoren

Tijdens RadioDays Asia presenteerde Peter Niegel, senior Audience Researcher bij de Deense publieke omroep DR, de resultaten van een uitgebreid intern podcastonderzoek. Met behulp van data uit open podcast-rankings analyseerde DR waar groeikansen lagen in vergelijking met andere markten.

Uit het onderzoek kwamen vier duidelijke groeisectoren naar voren: True Crime, Humor, Gezondheid en Business. Vooral binnen True Crime bleken spanning, narratieve opbouw en het creëren van emoties zoals shock en afschuw belangrijker te zijn dan pure waarheidsgetrouwheid. Podcasts met twee hosts en interactie met de luisteraar scoorden opvallend beter.

Uit de analyse van DR blijkt dat niet alleen de keuze voor een genre bepalend is voor het succes van een podcast, maar ook de sfeer die wordt neergezet. Zo werd True Crime door onderzoekers omschreven als “the joy of disgust”: spanning en afkeer die juist zorgen voor luisterplezier. Opvallend is dat de authenticiteit in dit genre afneemt, terwijl de toepassing van verfijnde productietechnieken om suspense op te bouwen juist toeneemt.

Een sterke narratieve boog en het gebruik van cliffhangers blijken daarbij onmisbaar om luisteraars langer vast te houden. Succesvolle podcasts zetten bovendien vaak twee hosts in, die niet alleen met elkaar maar ook met de luisteraar in gesprek lijken te gaan. Waar mogelijk worden echte geluidsfragmenten – bijvoorbeeld uit nieuws of rechtbanken – toegevoegd om de geloofwaardigheid en beleving te versterken.

De populairste doelgroepen voor True Crime zijn vrouwen tussen de 30 en 50 jaar en jongeren van 15 tot 25 jaar. Opvallend genoeg speelt ook humor een rol in dit genre: zorgvuldig gedoseerd helpt het om de spanning af en toe te verlichten en de luisterervaring in balans te brengen.

Volgens Niegel heeft de analyse direct geleid tot beter presterende content en hogere luistercijfers. “Door het onderzoek konden onze teams verhalen sterker opbouwen en spanning toevoegen. Daarmee wisten we meer luisteraars aan ons te binden.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*