Paul Römer over Sesamstraat: ‘De doelgroep keek bijna niet meer’

Voormalig NTR-directeur Paul Römer heeft er begrip voor dat er na 43 jaar geen nieuwe afleveringen van Sesamstraat worden gemaakt. 

“Het is een heel duur contract en duur om te maken. Nou is dat niet het allerergste, want kindertelevisie is belangrijk en mag wat kosten, maar de doelgroep keek bijna niet meer. Dat is een groter probleem dan de kosten”, vertelde Römer maandag in het Mediaforum op Radio 1.

Al langere tijd heeft de NTR met het Amerikaanse moederbedrijf Sesame Street gesproken om de licentiefee omlaag te krijgen. Doordat dit niet lukte heeft de omroep besloten om geen nieuwe afleveringen van dit kinderprogramma te maken.

1 Comment

  1. Paul Römer, ze keken niet omdat jij het programma keer op keer van zender en tijdstip wisselde. Op het laatst kwam Sesamstraat al om 17.00u Daarna heb jij Sesamstraat samen met Suzanne Kunzeler verbannen naar NPO Zappelin Extra. Een van de vele themazenders waar helemaal niemand naar kijkt en welke de meeste niet eens op hun tv hebben omdat ze geen pluspakket hebben. Dit terwijl terwijl er vanuit iets oudere kinderen naar jongeren op NPO3 al jaren geen sprake meer is van enig doorkijk effect. Sesamstraat had dus al die jaren gewoon op NPO3 gekund om 18.30u En dat kan nog steeds.

    De NPO kan gewoon met meer dan de helft van de (commerciële) kinderprogramma’s bij ZAPP/Zappelin stoppen om deze eigenlijk helemaal niet thuis horen bij de publieke omroep. Commerciële omroepen zullen dan deze programma’s gaan uitzenden of zelf maken. Blijft er bij de NPO zat geld over om Sesamstraat (in weer een moderner jasje) te maken.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*