Patrick Kicken: Waarom RTL alle ballen op Sky Radio moet zetten

[BLOG] Zit je ook zo te genieten van de sfeer met kerst? Oke, we mogen nergens heen maar de radio viert in december altijd zijn eigen feestje en leeft helemaal op. Veel stations klinken ineens veel meer als een eenheid, door hitlijsten en andere specials. Morrende discjockeys die hun ‘eigen programma’ als sneeuw voor de zon zien verdwijnen, maar de luisteraar geniet volop en weet eindelijk wat ie krijgt, wanneer hij het wil. Schoolvoorbeeld in deze dagen is Sky Radio, dat het kerstfeest radiotechnisch helemaal geclaimd heeft. Ze zijn The Christmas Station. Zou het kersverse eigenaar in 2022, de RTL groep, ook wakker schudden?

Het lijkt allemaal zo makkelijk, goede radio maken. Iedere discjockeys heeft er zo zijn of haar eigen ideeën over, ik ook. En dat is dan ook meteen het probleem bij de meeste radiozenders: elke deejay weet het beter. En door die Nederlandse eigenwijsheid klinkt iedere radioshow toch weer net wat anders. Bij Sky Radio hebben ze daar geen last van, wat ook meteen terug te zien in de luistercijfers. Geen jocks die belangrijke platen skippen (‘die A hit kennen we nu wel’), lang voor een reclameblok gaan zitten lullen, een beller afzeiken of de stationsactie afraffelen omdat dat ene eigen item veel leuker is.

Ook al heb je geen deejays, natuurlijk zijn er dan ook nog altijd de mensen intern, op de werkvloer, die zich met alles bemoeien. ‘Hoor ik niet te vaak dezelfde muziek?’, ‘Zou je de muziekdatabase niet eens wat verder moeten aanvullen, er zijn toch nog zoveel mooie andere platen gemaakt?’. Eh nee, we zitten hier geen radio te maken voor de mensen intern, die op een hele andere manier met radio bezig zijn. We maken hier radio voor de luisteraar, die op zijn wenken bediend wil worden. Daar doen we onderzoek naar. Heb eens wat vertrouwen in de mensen die het product maken. Zorg jij nou maar voor die geweldige post op de socials die viral gaat, of een briljante PR stunt waar de pers op duikt.

Mijn hart maakte wel een sprong toen ik zag dat Sky Radio dit jaar een tramhokje in Amsterdam heeft voorzien van dennengeur, voor het kerstgevoel. Het lijkt zo klein maar dit zijn de dingen waarmee je je claim op kerst en het merk Sky Radio verder positief laadt. Ik heb het hier al eens eerder geschreven, het is een kansloze missie van Qmusic om ook een claim op kerst proberen te leggen door hun randstadzender om te dopen tot kerststation. Er is er maar eentje die daarvan profiteert en dat is Sky. Het merk dat ook nog eens perfect aansluit bij het profiel van RTL4. Ze zouden er zelfs RTL Sky Radio van kunnen maken, iets wat we tegenwoordig wel gewend zijn bij de NPO radiozenders. Bij de laatste luistercijfermeting was Sky nummer 2 (!) bij vrouwen 20-49, boven Radio 538. Gerund door een drietal mensen..

In Sky Radio zit, ook na de feestmaand, nog veel meer potentie. Goed dat ze vanaf januari weer een eigen vaste nieuwslezer in de ochtend krijgen (Harry van der Heijden), nog beter zou een eigen ochtendshow zijn. Met stationvoice Mark Labrand, die de luisteraars toch al kennen, of Wietze de Jager met zijn vrouw Lieke, om het familiegevoel nog meer te claimen. RTL doet er goed aan te investeren in het station dat voor velen in radioland maar ‘gewoon een muziekcomputer is’ maar waar je als radiomaker nog heel veel van zou kunnen leren. Qua hitrotaties, qua acties, qua uitstraling, qua merkbeleving en slimme manier van programmeren. De tijd van 538 is duidelijk voorbij, het merk heeft teveel gezwalkt: tijd om die andere club in je portefeuille de kans te geven te laten uitgroeien tot dé geduchte concurrent van Qmusic: Sky. Kost je een berg minder geld en levert op de lange termijn veel meer op. Laat de deejays maar lekker (dik betaald) verder hobby’en op 538, Veronica en 10.

Patrick Kicken


14 Comments

  1. 1000x beter dan Sky is Nostalgie Plus op DAB+.
    Muziek uit de jaren 60-70-80 en nu natuurlijk ook kerstplaten.
    Heel afwisselend ook die kerstplaten niet 500x Mariah Carey etc

  2. Ik ben dan de uitzending, ik luister heel het jaar meestal naar Sky Radio. Behalve als het weer de Christmas Station wordt, dan haal ik af. Altijd diezelfde afgezaagde kerstnummers, neen dank je wel.

  3. Zolang SKY álles uit de computer haalt blijft het voorspelbaar. Geen wonder dat dit station héél snel gaat vervelen. Er is werkelijk nóóit ’n verrassing !! Aan de andere kant is het zo dat, wanneer je dit weet, lúister je niet, maar hoor je wel muziek ,als behang !

  4. SKY is echt een station wat je op het werk luistert. Het is muzikaal behang wat nooit fout kan zijn en voor ieder wat wils. Ik zou nooit een ochtendshow plaatsen, waarom zou ik dat willen op mijn kantoor, gebabbel en gelach op de radio, dan luister ik wel naar 538/Q/Veronica. SKY is juist onderscheidend omdat je weet dat de muziek altijd middle of the road is (altijd goed) en je er nauwelijks echt aan kunt storen.

  5. Commerciële radio is er niet voor de luisteraar. Commerciële radio is er voor de adverteerder. Aantallen luisteraars worden verkocht aan de adverteerders, die meer moeten betalen als er meer luisteraars zijn.
    Daarom lopen de meeste commerciële radiozenders niet meer voorop, doen geen gewaagde dingen meer en deleten alle platen waardoor luisteraars zouden kunnen weglopen. Complete marketingsonderzoeken lopen er om de “gewenste” muziek te selecteren. En ja, Sky Radio loopt daarin voorop.
    Sky Radio was toen ze begonnen een station met rustige muziek, ze draaiden iets anders. Met de luisteronderzoeken werd het steeds meer een doorsnee station, het werd een hitparade station, zonder de irritante nummers. Voorspelbaar, saai en dus behang. Het werd steeds meer stampen, stampen, ritmes, etc. Daarin wijken ze dus niet meer af van de anderen. Alleen het zinloze gewauwel ontbreekt nog. Wel moet je jezelf rond “the-top-of-the-hour” door 12 minuten (of meer) reclame-nieuws-verkeersinfo-en-weer-reclame worstelen. Ik heb meerdere autoritjes gemaakt waarin ik geen muziek gehoord heb.
    Ik ben daarom afgehaakt op de radio. Ik zet wel een CD op.

  6. Dank je wel John.
    Ik heb tegenwoordig de lokale omroep aan in de auto. Veel muziek, weinig gepraat en al helemaal geen “lachshows” of sidekicks.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*