[BLOG] Interessante discussie afgelopen dinsdag bij Ongehoord Nederland over wat nog wel en niet kan volgens de goegemeente op humorgebied in ons gelukkig niet meer zo koude kikkerlandje. We kwamen tot de conclusie dat de humorpolitie vooral haar basis heeft aan de linkerkant van het politieke spectrum, waarbij iedereen waar ook maar iets aan op te merken is beschermd moet worden voor en tegen de grote boze buitenwereld. Een van de redenen dat ik het wel best vind al een tijd geen landelijke radio meer te maken is precies dit krampachtige gedoe. Het heeft geresulteerd in een dor radiolandschap dat nog het best te vergelijken valt met een uitgestrekte zandvlakte waar geen reet gebeurt. Als er dan al eens echt iets leuks te horen valt op de radio dan is het per toeval of omdat een luisteraar een goede grap vertelt aan de telefoon. Of zijn er uitzonderingen?

Tijdens de beschouwing van humor in Nederland bij ON! kwamen we er al gauw achter dat types als Dolf Jansen en Paul de Leeuw al jarenlang het radio- en tv landschap domineren en bepalen met wat er volgens hun wel en niet mag op cabaret- en presentatiegebied. In de jaren ’90 en 00’s hadden we Rob Stenders, Robert Jensen, Ruud de Wild, Edwin Evers, Rob van Someren en Giel Beelen die met name bepaalden wat er op de radio wel en niet kon, waardoor de grenzen opschoven, maar van die zes zijn er nog maar drie echt dagelijks actief en om nou te zeggen dat zij nog hoge ogen gooien met wat ze laten horen: nee. Het is niet voor niets dat fragmenten uit ‘de goede oude tijd’ van Robert Jensen en zijn toenmalige team nog steeds volop beluisterd worden op YouTube en Robert zelfs in zijn vlogs de laatste tijd nog wel eens een terugblik doet. Gelukkig hebben we Eddy Keur nog die zichzelf mag zijn ’s middags op NPO Radio 2, hij wordt een soort van ‘gedoogd’ door zijn status en seksuele voorkeur, maar voor de rest houdt het al gauw op.
Hoe komt dat nou toch dat niets meer lijkt te mogen en bij het woordje poep op de radio al de rode vlag gehesen wordt in menig radiostudio? Nou met name natuurlijk door de jonge generatie die opgroeit met het idee dat je vooral niemand voor het hoofd mag stoten, zij doen het productiewerk in de studio en zitten al hoofdschuddend achter hun computertje de deejay op zijn of haar vingers te tikken als hij eens iets origineels zegt of doet. Bij de NPO is het duidelijk waar de woke gedachten hoogtij vieren en opgelegd worden, vanuit de leiding. En bij de twee Vlaamse mediapartijen in Nederland, DPG en Mediahuis: idem. De hoop is dan ook gevestigd op de Talpa toko van John de Mol, die toch echt wel ziet dat iets als Vandaag Inside niet voor niets zo goed scoort: gewoon zeggen waar het op staat en geen vlekken in je nek krijgen als een keer het woord ‘neuken’ of ‘klootzak’ valt. Helaas lijken de radiozenders van Ome John aan dezelfde angstcultuur onderworpen als eerdergenoemde partijen en hun zenders.
Enige onderscheidende programma dat bij Talpa Radio te horen is, is de 538 ochtendshow, waarin iemand als cabaretier Rob Scheepers maar ook een sidekick als Rick Romijn gewoon nog zichzelf kunnen zijn inclusief hier en daar een ‘foute’ woordgrap. Logisch dan ook dat John op zoek is naar iets soortgelijks voor de ochtend van 10, zodat dat station ook eindelijk eens van haar spruitjesimago af komt en iets origineels durft uit te zenden. Dat is niet aan je luisteraars vragen of ze nog iets grappigs hebben, maar zelf met gedurfde, originele content komen, die de moeite waard is om later nog eens te beluisteren waardoor het binnen no time viral gaat, iets wat dan ook regelmatig gebeurt met video’s uit de 538 ochtendshow van Tim, Rick en Niels. Was vroeger alles beter op de Nederlandse radio? Dat niet, maar wel gedurfder, origineler en dus bij tijd en wijle ontzettend grappig. Denk terug aan Shock Radio van Stenders, Giel’s Dopeshow, Jack Spijkerman op vrijdagmiddag, RonFlonFlon, Jensen in de ochtend/middag, Ruud de Wild in zijn goede tijd met Kijkindevegte en Sander de Heer: waarom is dat er niet meer?
Hier trouwens de terugkijklink van het item bij ON! op dinsdagmiddag over o.a. humor op de radio
Over vroeger gesproken, heb ik je deze korte docu wel eens getipt? Dik 25 jaar geleden kwam een ploeg filmen bij o.a. mij in de TROS 3FM studio, leuk om terug te zien: het oudewetse handwerk voor Dalet en Omniplayer!
Leuk om te zien, die video uit 1999! Ik kan alle jingles nog meezingen / neuriën.
Als ik de lachzakken op de radio mag geloven zit het heel erg goed met de humor. Nu moeten ook de luisteraars de humor nog ontdekken.
Ik hoorde Michiel Romeyn laatst in een radioprogramma zeggen samen met Herman Koch dat hij best weer Jiskefet wil maken maar dat ze gewoon tegen die hele (niet hun woorden maar dat kun je er uit opmaken)’woke politie’ aanlopen.
Overigens stikt het niet alleen van de wokeness productie pubers op de radio, maar ook in de TV wereld die alle programma’s op de achtergrond indoctrineren/beheersen met hún items en hún gasten hierbij. Dan krijg je dit soort eenzijdige TV. Meestal studenten die Groenlinks/PVDA, D66 of PVDD stemmen. Met daarbij ook nog eens zo’n zelfde lichting aan eindredacteuren en het feest is compleet en veranderd er dus niets. Bar Laat zat er vol mee, en straks bij dat nieuwe programma met Pauw en Tim de Wit krijg je het ook weer, zolang de basis op de achtergrond niet wordt veranderd en doorgelicht zal er niet of weinig veranderen. Dan krijg misschien weer eens wat diversiteit en niet het eenzijdige links van het midden gewauwel, niet alleen op TV maar ook op de radio.
ON zelf vind ik behoorlijk komisch.
Dolf Jansen en Paul de Leeuw. Onder welke steen leeft ON? Paul de Leeuw is zelf al eeuwen niet eens meer om te lachen.
Nou dat is wat ik dan ook duidelijk maakte. Er moet een verbod op Dolf Jansen komen en een zalfje voor Paul de Leeuw, de herpes van de Nederlandse tv
Ik vind niet ieder grapje dat Keur maakt even geslaagd, maar de kleur van zijn programma is altijd vrolijk. Het is licht en zit qua audio altijd prima in elkaar. Een groter contrast met die kunstenaar die normaal gesproken op NPO radio 2 te horen is.
Eens. Hij noemt het zelf ook ‘up’ radio natuurlijk. Al is dat ook deels te danken aan de scherpe en snelle side-kicks G/D die bij hem veel meer ruimte krijgen dan bij de kunstenaar.
En ja, humor op de radio. Dan staat voor mij Giel in z’n 3fm tijd toch ook hoog.
Het klopt dat radiostations, discjockeys en sidekicks tegenwoordig voorzichtig zijn met het maken van grapjes op de radio. Ik denk dat ze bang zijn dat de grapjes, humor niet goed in de smaak valt bij bepaalde groepen luisteraars. Deze luisteraars haken dan af.
Ik denk dat met name Qmusic ‘voel je goed radio’ mede bepaald heeft dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden. Luisteraars zijn ze gaan zien als één grote vriendenkring van het radiostation. En ze worden allemaal in een warm bad gestopt door een positieve, vrolijke benadering. Scherpe of aanstootgevende humor neemt dan misschien het positieve gevoel bij mensen weg.
Daarnaast denk ik dat de polarisatie in Nederland ook meespeelt als reden dat humor steeds moeilijker te verkopen is op de radio. De hoogopgeleiden en de laagopgeleiden begrijpen elkaars humor misschien niet meer.
Het is toch vooral de toon die de muziek maakt. Ze proberen bij Veronica bijvoorbeeld het oude clubgevoel weer ter herintroduceren, maar dat lukt niet als je je nog steeds boven je luisteraar positioneert en jezelf plus je muzieksmaak veel te serieus neemt.
Patrick vraagt: ‘ waarom is dat er niet meer?’
Omdat Shockradio een tijdsgeest was, destijds was het vernieuwend, en nog niet eerder gedaan, nu is het wel gedaan en alweer decennia trug, het terugluisteren levert een gniffel op, voor wie het zich kan herinnneren maar het is ook oubollig. Jensen die twee BNérs tegelijk belde en die dachten dat ze elkaar belden (gejat van Stenders trouwens) Giel die zich liet pijpen, etc etc
Het is anno 2025 oubollig, been there done that , stilstand is achteruitgang. De tijdsgeest is veranderd. Radio is nu interactiever, en elk item is al een keer uitgevonden.
Ruud de Wild heeft nog best goede grappen al leveren de 5 over 5 ’s nooit meer reacties op.
Radio gaat tegenwoordig weer over muziek en het samen beleven en er samen over praten
precies en zie ook de reactie van Chiel.
Het lijkt er echt op dat ik weggecensureerd word, wat is hier aan de hand?
vraag me wel eens af wat voor hartverzakking de gemiddelde millennial krijgt bij het horen van wilhelmina kuttje
Niet. Wie nu Ronflonflon luistert voor t eerst hoor zal denken: wat is dat voor kinderachtig gedoe.
Eerlijk gezegd vond ik dat toendertijd ook al. Maar ik vond het prima dat het er was, en heb het gewoon genegeerd. Genoeg andere dingen om te luisteren – zelfs toen al.
Dat was denk ik het denkpatroon: “Vind je het niks, neem je er aanstoot aan of wat dan ook dan is er altijd wel iets anders waar je je wel prettig bij voelt” – en dus draaide je aan de knop van de radio en that’s it.
Anno 2025 ga je echter eerst op Social Media kijken waar mensen zich aan storen en in plaats van het te negeren en iedereen een vrijheid te geven om zich te uitten ga je als een mot op het lichtje af om je vooral maar op te winden dat “het toch echt niet kan” en zo van een mug een olifant maakt.
Degenen die een jaar of 20 geleden het hardst moesten lachen om homo-grappen (of ze zelf maakten) waren mannen die op andere mannen vielen. Degenen die in 2025 het hardst roepen die grap niet kan zijn blanke hetero mannen tussen de 30 en 50.
Bij Barend en Benner gebeurt nog genoeg. Alleen draaien ze te weinig gouwe ouwe en dus weet bijna niemand dat.
Eens, hier word je nog wel eens verrast. Maar dat programma zit op een station dat al zijn krediet verspeeld heeft bij de meeste luisteraars dus bungel je ergens onderaan de eredivisie
Ze draaien te weinig gouwe ouwe..Maar ze hebben in elk geval wel goede humor, en daar ging je column toch over?.
Radio luisteraars willen tegenwoordig liever slome bejaarde jaren vroeger muziek met dito vormgeving.
Radio is nagenoeg in slaap gevallen. Teruggrijpen naar vroeger is het enige wat nog lijkt te scoren en dat is best bedroevend
Het is allemaal linkse humor en die is per definitie niet leuk en grappig meer, altijd maar weer zuur, rechts afzeiken. Je ziet dat aan Lubach ook met dat flutprogrammaatje van hem. Ooit een soort Van Kooten en de Bie-niveau maar nu het totale niets en niet grappig.. Hans Teeuwen was ooit uniek, maar die zit ook vaak in het midden met zijn grappen.
Van rechts mag je overal grappen over maken. Maar niet over rechts. Dat niet!
Hilarisch om de schuld te geven aan de irrelevante Dolf Jansen en Paul de Leeuw.
Gelukkig verdwijnt ON! binnenkort van de buis, niemand wil ze in z’n omroephuis.
Een mooi voorbeeld is het liedje: Belt u maar van Andre van Duin, 50 jaar geleden gemaakt.
Ja, schitterend! Hier de video: https://youtu.be/zhuOZq7u6wM
Ik denk dat de horizontale programmering een belangrijke reden is voor het verdwijnen van oorspronkelijke ideeën en absurditeit van de radio. Je hebt daar hoe dan ook tijd voor nodig (of een groot redactieteam) en dat is nu bij geen enkel station meer aanwezig. De voorbeelden die Patrick noemt waren allemaal weekprogramma’s en ze zitten in ons collectieve geheugen omdat de tijd werd genomen om ze goed in elkaar te zetten.
Het is echt een kwestie van durf. Het is net als een voetbalelftal dat creativiteit en lef mist, iedereen zit naar elkaar te kijken, niemand durft iets omdat hij of zij niet de schuld wil krijgen, bang om fouten te maken
Daar heb je helemaal geen groot redactieteam voor nodig. RonFlonFlon en De Dik Voormekaarshow werden maar door een aantal mensen gemaakt. Telefoonterreur zoals bij Jensen en Stenders en vroeger Jack Spijkerman zelfs door de dj al dan niet met sidekick.
Al het genoemde hierboven kan allemaal nog steeds en er is ook een doelgroep voor. Zowel oud als jong. Helaas durven zenders/managers het allemaal niet aan omdat ze niet luisteren naar behoeftes van het publiek of openstaan voor wat ze willen horen. Men laat net als in vele andere takken van sport de oren hangen naar een klein clubje drammers die wel even bepalen voor een ander wat wel en niet kan.
Amen
Velen in de media, uitgezonderd vandaag inside, zijn bang voor woke/ politiek instituut commissariaat voor de media.
Is dat niet de reden
Ja dat is de reden. En daar moet zo snel mogelijk een einde aan komen.
Paul de Leeuw breekt alles af wat hij in de jaren 80/90 heeft opgebouwd. Zoveel thema’s aan gesneden en bespreekbaar gemaakt voor een groot publiek. Laten zien dat je overal grappen over kan en mag maken in een vrij land als Nederland.
De afgelopen lijkt het alsof hij dit allemaal in een groot gat gegooid heeft en dat dit had zo snel mogelijk dicht moet. Echt onbegrijpelijk! Anno 2025 een tijd waarin een 3.0 versie van iets als De Schreeuw van de Leeuw (natuurlijk niet helemaal het zelfde nu) nodig is daar niet voor open staan en veilig een uitgeklede versie van Ranking the Stars gaan maken.
Eens. De Leeuw was ooit heel vernieuwend, nu een afgelikte boterham
Was het niet Rick van Velthuysen die al heel lang geleden geschorst werd voor een grap die hij op de radio maakte? Was vroeger alles echt beter?
Wel humor om het over humor te hebben, terwijl net de FM regionale kavels zijn geveild. GP Radio blaast straks met 37 KW over het grootste deel van de randstad. Tijd dat Olav Mol eens een pintje gaat drinken met de direktie van Mediahuis? Somertijd past veel beter bij dit mannelijke radiostation dan bij 100% en Rob van Someren zit er al in het weekend. Dan kunnen Wout en Frank mooi doorschuiven naar 100% en de bonanza naar 16.00 op Veronica want Rob Stenders en zijn Carolien passen beter op drive time dan op de huidige office hours. Tussen 10 en 16 twee blokken van drie uur met Niek en Dennis en klaar ben je. En De Telegraaf is ook niet vies van Grand Prix verslaggeving. Drie, wat zeg ik vier vliegen in 1 klap.
techn. Sybrand Verwer moest toen ook al veel van die onzin aanhoren………….
“Tijdens de beschouwing van humor in Nederland bij ON!”. Daarna ben ik gestopt met lezen.
Zooo Michael!! Dat zal ze leren!!
Met veel interesse begon ik aan deze column, want ik ben het helemaal eens dat het op de radio wel wat creatiever, gedurfder en humoristischer mag. Het is alleen jammer dat dit vervolgens wordt uitgewerkt als een strijd tussen links en rechts, alsof humor wordt bepaald door je politieke voorkeur. Volgens mij zijn de grootste komedianten en de meest grappige sketches juist apolitiek.
Als je vervolgens Vandaag Inside onder humor schaart, heb je het volgens mij niet over humor, maar over het idee dat je alles maar moet kunnen zeggen — al dan niet onder het mom van humor. Dat is volgens mij niet per se humoristisch of creatief. Dat is een heel andere discussie dan de vraag of er genoeg humor op de Nederlandse radio is.
Het feit dat er bij Ongehoord Nederland überhaupt een discussie over humor wordt gevoerd, is dan wel weer heel humoristisch. Gelukkig zijn er nog wel een paar creatieve, verrassende dj’s die met leuke, entertainende dingen komen (en deze dj’s zijn volgens mij niet uitgesproken links of rechts), maar het gros doet waar een dj oorspronkelijk voor is bedacht: het aan- en afkondigen van plaatjes.
Kortom; goede kop wat een interessante discussie is, maar een beetje jammer dat dit wordt uitgewerkt met een soort framing dat “links” onze humor heeft afgepakt.
Links grijpt alles aan om anderen op te vingers te tikken. En als je zelf humorloos bent en al jaren loopt te ageren tegen dezelfde dingen, tja, dan is het logisch dat je je wel moet verzetten tegen mensen die wel origineel uit de hoek durven te komen.
De hedendaagse dj is bang om geschorst te worden. Tja, met de royale gage van de dj’s op drive time snap ik dat ook wel. Dat wil je niet kwijt raken. En voor de anderen is het als een soort voorgehouden worst. Dus die nemen om geen risico
Angst om te falen is de doodsteek van de Nederlandse radio
Deze column begrijp ik niet zo goed. Je hebt het over humor maar begint vervolgens het erg politiek te maken. Humor van bijvoorbeeld André van Duin op de radio was niet politiek. Je zoekt erg links-rechts op.
De humor op de radio, dan denk ik aan Spijkers met koppen (of je het leuk vind of niet), het is gemaakt als cabaretshow. Dan ook de humoristische bijdragen van Pieter Derks, Peter Heerschop en Rob Scheepers.
Wat je hier beschrijft is de vrijheid van meningsuiting. Dat kan, vind jij bij VI heel goed, dat is prima maar wat heeft dat met humor en satire te maken? Het is nb TV. Dan heb ik het over “Even tot Hier”, dit was het nieuws, wat wel bedoeld is om te lachen. Is het mijn smaak? Niet altijd!
Ik was benieuwd naar wat je te schrijven had over humor op de radio, maar dit is een vreemd verhaal waarin je heel veel dingen door elkaar haalde. Volgende keer beter.
Nou humor begint bij: eerlijkheid. Dingen benoemen zoals ze zijn. Niet bang zijn om iets of iemand voor het hoofd te stoten. Als je op zoek gaat naar het waarom dit bijna niet meer op de Nederlandse radio en televisie is kom je al gauw bij de oorzaak: links woke geneuzel. Rechts durft, links aarzelt, twijfelt, poldert.
Haha. Jij luistert uiteraard nooit naar Spijkers met Koppen. Echt goede linkse humor. Maar ja, daar houd jij niet van. In mijn beleving echt met afstand het beste programma op de radio. Mar hé, ik luister ook graag naar de Keurbaas.
Goed punt over (het huidige gebrek aan) humor op de radio! Wat ik van de week hoorde op KINK: “KINK op de Week. De week bekeken door de kritische ogen van Wouter Monden – elke vrijdagochtend rond tien over acht op KINK.”
Het voordeel van deze radiocolumn van Wouter Monden is dat ik weer snap hoe goed de radiocolumns van Peter Heerschop waren – en dat ik het minder erg vind om om vijf over acht op mijn fiets te stappen.
Ik kreeg uitslag zodra ik tadatdatadaaaa hoorde
Iets terugkijken van Ongehoord Nederland? Nee dank je. Ben heel blij dat ik zelf mag bepalen of ik daar naar kijk. En hou nou eens op over dat gezeik van programma’s van BNNVARA. Die doen precies waar de omroep voor staat. Kijk er dan niet naar. Dat doe ik ook niet naar ON. Je hoort mij ook niet zeggen dat het een flutomroepje is omdat ze racistisch/extreem rechts/ fascistisch/anti-democratisch zijn. Daar zijn ze voor opgericht en dat voeren ze perfect door. Het is net zoiets als je ergeren aan de EO omdat ze christelijk zijn.