[BLOG] Ik hoorde op het NOS journaal dat 3FM Serious Request eindelijk weer een succes is. Dus ik denk dat moet ik horen en zien. Ik heb het gisteren een half uurtje bekeken via Instagram Live (goed hoor dat het daar ook te zien is) en ’s avonds bij mijn broer op de bank via NPO3. Conclusie: ja dat plein staat goed vol, er wordt goed gedoneerd en de (jeugdige) inwoners van Den Bosch worden gratis getrakteerd op het ene na het andere succesnummer op het podium. Tot zover allemaal prima, geef maar wat leuks terug aan de mensen die het betalen, via belastinggeld en nu dus ook donaties. Maar wat ik op de radio zag en hoorde toen de drie met elkaar samen gingen ‘presenteren’ wat het nieuwe opgehaalde bedrag is was weer een sterk staaltje van wat tegenwoordig bij veel radiozenders een virus is: je zit gewoon te luisteren naar een redactievergadering op de radio.

Een ADHD’er met de naam Jurre deed heel hyper met iets van een veiling. Dat niet constant voor nieuwe kijkers en luisteraars uitgelegd wordt wat er allemaal gebeurt en gaande is heb ik me al jaren terug bij neergelegd. Hoezeer het ook benadrukt wordt dat je als radiodeejay altijd even moet uitleggen wat je zit te doen en waarom dat zit er bij de oude garde niet in en dus denkt de jonge garde dat het ook niet belangrijk is. Dat doen ze maar in de vormgeving en in de spotjes wordt gedacht. Iedereen weet wel hoe dit werkt, wat we zitten te doen en voor wie. Geldt voor zowel commerciële als publieke radio, de luisteraar heeft bij sommige radioshows nog net niet een handleiding zo dik als een oud telefoonboek nodig om maar uit te vogelen hoe het precies zit. ‘Ja dat heb ik eergisteren al uitgelegd’. Prima, jij denkt dat mensen 24u per dag luisteren en er niet steeds nieuwe mensen bijkomen, jouw verlies.
Nog een kleine ergernis aan 3FM in deze dagen is de uiterst ijskoude, steriele, bijna mechanische jingles en promo’s van de zender. Geldt ook voor die stomme science fiction backsells en bedjes die de jocks gebruiken. Wat vloekt dat toch met de bedoeling hartverwarmende radio te maken. Neem een voorbeeld aan De Warmste Week op de Vlaamse radio, wat in zijn totaliteit verbondenheid en liefde uitademt. Is er daar nou niemand bij de NPO die dit aanvoelt en zorgt voor passendere vormgeving? Dat kleine meiske met een spierziekte in de TV promo’s gebruiken vind ik ook niet gepast maar snap de goede bedoeling erachter. Had wel wat subtieler en liever gekund, NPO 3FM heeft al de warmte van een diepvriezer in al haar uitingen dus ook dit komt mechanisch en liefdeloos over. Ik blijf het zeggen: radio is op de eerste plaats een gevoelsmedium, het spreekt daarna pas het denken aan. 3FM klinkt vaak té bedacht, de slogans, items en naam van deze actie voorop. In tijden van A.I. en oorlogsdreiging snakken mensen naar verbinding, wat het succes van de inzamelactie verklaart.
Wat het grootste virus in radioland is tegenwoordig is dat je de deelnemers aan een radioshow, in dit geval Sophie, Barend en Mart, op 3FM gewoon met elkaar hoort praten op de radio alsof ze zitten vergaderen. Ja maar ik vind dit, ja maar ik vind dat! Zullen we anders zus of zo? Ja dat is leuk, laten we die en die dat en dat laten doen. Let er maar eens op, je hoort het overal. Het geintje was ooit leuk, toen Giel in de ochtend bij Veronica het uurtje 05-06u gebruikte voor letterlijk een redactievergadering on-air, maar tegenwoordig denkt men echt dat dit boeiend is om naar te luisteren. Dat je kunt praten (met elkaar) en dat op de radio doet wil nog niet zeggen dat het radiowaardig is! Doe dat toch tijdens de muziek en richt jezelf als de microfoons open staan tot de luisteraar! Of bespreek samen iets met dynamiek, met een doel. Blijf niet met de bal dribbelen om hem vervolgens maar uit te trappen als je uitgepraat bent.
Was er dan ook nog een lichtpuntje in je verplichte kijk- en luisterbeurt naar 3FM’s Serious Request? Ja, dat is Sophie Hijlkema solo. Zij heeft in haar stem en manier van spreken dat wat de aandacht pakt en je dus nodig hebt als succesvolle radiomaker. Van haar wil ik dus meer zien en horen. Laat die on-air redactievergaderingen gewoon achterwege. Dat geldt overigens ook voor Frank Dane op 538, die heeft daar ook een handje van. ‘Is het niet leuk om?’ – Nee Frank, dat is niet leuk. Dat had je voor je show al moeten bedenken en op de radio gewoon uitvoeren. Stel je eens voor dat het Acht Uur Journaal opent met de vraag ‘Goh, wat is er vandaag allemaal gebeurd in de wereld? Laten we eens effe kijken’. Velen die op de radio te horen zijn vergeten dat het uitgezonden wordt, waarschijnlijk omdat de realisatie dat er 100.000 mensen of meer naar je zitten te luisteren zo angstaanjagend is dat ze maar iemand aankijken in de studio en daarmee wat gaan zitten keuvelen. Stop daarmee. Dan doneer ik een maandsalaris uit de goede radiotijd aan Serious Request. En dat is meer dan de huidige 35 euro per uur.

Idd de Warmste Week van Studio Brussel is warmer, wat ik wel raar vind 3 FM hebben net 2% marktaandeel het hele jaar door de luisteraar laat het stadion links liggen em met een actie zoals deze boven aan.
3FM klinkt als een robot de rest van het jaar
prachtige radio! 10 miljoen keer beter dan wat kicken ooit heeft gemaakt 😉
mooi doel en dat overleg wat we kunnen horen, lekker belangrijk.
en die ADHD’er met de naam Jurre is iemand van tv. daar doen ze wel vaker alsof ze iets voorstellen