Overschrijding reclamezendtijd terugkerend probleem

Overschrijding van de maximum reclamezendtijd. Dat heeft SBS Broadcasting BV een boete van 60.000 euro opgeleverd voor haar programmakanalen SBS6 en Net 5. Ook Veronica kan een boete verwachten. Het is niet voor de eerste keer dat dit gebeurt. Bij SBS en Net5 werd in 2014 en 2015 in totaal 7 keer die tijd overschreden. In mei 2014 werd ruim 18 minuten aan reclames uitgezonden.

Overschrijding van reclamezendtijd komt vaker voor. Het Commissariaat voor de Media zit er bovenop.  Eind 2013 overkwam het Disney XD bijvoorbeeld,  dat vervolgens 160.000 euro moest betalen voor het overschrijden van de maximum reclamezendtijd.

De Mediawet bepaalde toen dat de maximum reclamezendtijd voor commerciële zenders 12 minuten per uur is. Disney zat daar van anderhalve minuut tot bijna vier minuten overheen. Bij de publieke omroep werd in 2010 tijdens een steekproef vastgesteld dat in 6 gevallen teveel reclame per uur werd uitgezonden. De overschrijdingen waren volgens de NPO ontstaan door het onvoorzien uitlopen van live-programmering. Dat leverde een boete van 117.500 euro op.
 
Compensatie
Ook SBS kreeg toen eenzelfde bedrag aan boete opgelegd. Hoewel SBS in dit nieuwe geval aangaf dat in het uur er voor en het uur er na minder reclame werd uitgezonden, maakte dat geen verschil voor het Commissariaat. De Mediawet biedt geen mogelijkheid voor compensatie.

SBS heeft nu erkend dat de Mediawet weer is overtreden, maar dat gebeurde volgens de zender niet opzettelijk en/of uit commerciële overwegingen. Er zijn op beslissende momenten menselijke fouten gemaakt. SBS zegt te waken dat een dergelijke overtreding in de toekomst niet meer zal plaatsvinden.

Het Commissariaat voor de Media erkent dat het voor televisieomroepen soms lastig is om zich aan maxima van reclametijden te houden. Toch stelt men dat zowel in Nederlands als Europees verband het wenselijk is om, onder welke omstandigheid dan ook, maxima rond reclamezendtijd streng te handhaven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*