Overname RTL Belgium door DPG Media en Groupe Rossel is afgerond

DPG Media en Groupe Rossel melden dat de overname van RTL Belgium definitief afgerond is. Vanaf nu kan er samengewerkt worden aan verdere digitale transformatie van RTL Belgium.

In juni 2021 kondigden DPG Media en Groupe Rossel hun overnameplannen aan die vandaag definitief zijn beklonken: DPG Media en Groupe Rossel zijn elk voor 50% aandeelhouder van RTL Belgium, het bedrijf boven onder meer de tv-zenders RTL TVI, Club RTL & Plug RTL, de radiozenders Bel RTL & Radio Contact en hun digitale afgeleiden, de streamingdienst RTLplay, het nieuwsplatform RTL Info en de reclameregie IP Belgium. 

De overname past in de ambitie om het medialandschap in Franstalig België structureel te versterken. Er zal dan ook ingezet worden op een versnelde digitale transformatie van de radio- en televisiezenders van RTL Belgium. Long-form en short-form online video zijn immers snel groeiende segmenten en ook in radio liggen kansen met de ontwikkeling van digitale radio en podcasting. 

Ook voor de adverteerders gaat er dankzij de digitale transformatie een waaier aan nieuwe mogelijkheden open: in de toekomst zal er werk worden gemaakt van een meer efficiënt en innovatief digitaal aanbod. 

Ervaren tandem

De nieuwe aandeelhouders zijn geen onbekenden voor elkaar. Groupe Rossel en DPG Media runden samen dertien jaar lang Mediafin, de uitgever van onder meer De Tijd en hun advertentie-afdelingen werken al jaren samen. 

Bernard Marchant, CEO Groupe Rossel:“Een aandeelhouderswissel is een belangrijke stap voor een bedrijf. Ons project voor RTL Belgium is ambitieus en proactief. Het sterke en complementaire partnership dat we aangaan met DPG Media geeft de teams van RTL Belgium de mogelijkheid om kansen te grijpen en te benutten in een snel veranderende medialandschap. We zijn bijzonder blij dat we aan de slag kunnen gaan.”

Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “We kijken er naar uit om onze passie en expertise te delen met onze collega’s van RTL Belgium. DPG Media heeft veel geïnvesteerd in digitale transformatie. Die kennis en tools kunnen we nu ter beschikking stellen van RTL Belgium. Het belang van een crossmediaal en digitaal aanbod voor zowel consumenten als adverteerders groeit snel, zowel in het Noorden als het Zuiden van het land. Hier kunnen we dan ook de handen in elkaar slaan om het aanbod en de merken van RTL Belgium nog sterker te maken, en verder te laten groeien in een snel veranderende media wereld.”  

Philippe Delusinne, CEO RTL Belgium:“Net als heel mijn managementteam ben ik vandaag erg blij met de nieuwe aandeelhouders die we mogen verwelkomen. Dankzij de convergenties en synergieën die we nu samen met de DPG Media Group en de Rossel Group gaan ontwikkelen, kunnen we sneller de aanpassingen doorvoeren die cruciaal zijn om de uitdagingen waarmee onze industrie wordt geconfronteerd tot een goed einde te brengen. Ik wil onze partners bij RTL Group van harte bedanken voor hun vertrouwen en voor de resultaten die we dankzij hen hebben bereikt: al onze media blaken van gezondheid. Er ligt nu een andere weg open voor RTL Belgium: wij zijn er klaar voor!”

1 Comment

  1. Het programma-aanbod van de Waalse RTL zenders zijn van zo’n slecht niveau dat deze deal alleen maar verbeteringen kan brengen. Op veel avonden scoren Franse zenders beter in Wallonië dan de eigen zenders.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*