
Binnen 10 minuten na het uitzenden van een tv-spot stijgt het websiteverkeer gemiddeld met 12%, blijkt uit onderzoek van Mediasynced. Tv-reclame blijkt daarmee niet alleen effectief voor naamsbekendheid, maar ook voor directe conversie en koopintentie. Vooral campagnes rond het journaal, sportprogramma’s en in de vooravond (18.00–20.00 uur) zorgen voor sterke pieken in traffic, met uitschieters tot wel +32%.
Het brein verwerkt tv-reclames grotendeels onbewust via het intuïtieve denksysteem (systeem 1). Daardoor blijft de reclameboodschap vaak hangen, zelfs als de kijker zich dat niet bewust is. Vooral emotionele en herkenbare spots, bijvoorbeeld met gezinnen, dieren of bekende gezichten, blijken effectief.
Voorbeelden zoals Gladskin en OPR-Finance tonen aan dat ook campagnes met een relatief klein budget kunnen leiden tot significante verkoopstijgingen. Tv-reclame op vertrouwde zenders vergroot bovendien het consumentenvertrouwen, vooral bij gezinsproducten.
Geef als eerste een reactie