Onderzoek: Publiek gelooft in online toekomst voor NPO 3

Door terugvallende inkomsten moet de publieke omroep komende tijd de broekriem flink aanhalen. De meeste politieke partijen en kabelaars hebben immers aangegeven geen financiële ondersteuning te willen geven om het tekort aan te vullen. Door deze perikelen komt de bekende discussie weer naar boven: “Moet het derde net worden afgeschaft?” Dagblad Gooi en Eemlander deed onderzoek onder lezers.

NPO 3 richt zich op een jonge doelgroep. Dat is een doelgroep die steeds vaker online programma’s kijkt. Daardoor kampt de zender met tegenvallende kijkcijfers, terwijl programma’s wel hoog gewaardeerd worden. Moet de NPO 3 – in navolging van BBC3 – alleen online verder?

333 lezers gaven op antwoord op de stelling “Schap derde net, NPO 3 online verder”. 81% van de respondenten was het met deze stelling eens. Een reactie: “Een besparing die ten goede kan komen aan de twee andere publieke zenders. Die kunnen een impuls best gebruiken.”

Uit de kijkcijfers top-25 van SKO blijkt NPO 3 nauwelijks een rol te spelen. Opvallend is dat NPO 3-programma’s online wel weten te scoren. In oktober 2017 stonden maar liefst 5 NPO 3-programma’s in de Top-25 meest bekeken online programma’s van alle Nederlandse tv-zenders. NPO3-programma’s die online goed scoren zijn onder andere Zondag met Lubach, Penoza, Brugklas en 40 dagen zonder seks.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*