Onderzoek: Oudere doelgroepen kijken massaal naar influencer-content van TikTok en Youtube

Influencers en contentmakers worden vaak gezien als iets van jongeren, maar ook oudere kijkers blijken gevoelig voor hun aantrekkingskracht. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Ampere Analysis.

Volgens Ampere kijkt inmiddels meer dan de helft (54%) van de Amerikaanse 55- tot 64-jarigen wekelijks naar influencer-content. Dat is een stijging van 10 procentpunt sinds het begin van de coronapandemie. In het Verenigd Koninkrijk steeg dit percentage in vijf jaar tijd van 30% naar 38%.

Ampere stelt dat vooral TikTok en YouTube zorgen voor groei in het aantal maandelijks actieve gebruikers. De groep 55-64 jaar laat zelfs de sterkste groei in YouTube-kijktijd zien: tussen Q1 2020 en Q3 2025 een stijging van 25% in de VS en 14% in het VK.

YouTube werd onlangs het tweede meest bekeken tv-platform in het Verenigd Koninkrijk, een mijlpaal. Volgens Ampere wordt het platform “steeds meer synoniem met de kijkervaring in de woonkamer”. De toename van smart-tv’s en andere connected devices onder oudere consumenten versterkt deze trend.

Streamingdiensten reageren hierop door samenwerkingen aan te gaan met influencers — zoals Netflix met Miss Rachel, Disney met de D’Amelios en Amazon met Molly-Mae Hague — wat oudere doelgroepen een kijkje geeft in het leven van deze online sterren. Volgens Annabel Yeomans, Senior Research Manager bij Ampere, “vervagen de grenzen tussen sociale media en traditionele platforms steeds verder.”

Yeomans benadrukt dat de grootste verrassing niet de populariteit van influencer-video’s is, maar hoe snel deze trend zich uitbreidt naar oudere doelgroepen. Hierdoor ontstaan nieuwe samenwerkingsmogelijkheden tussen verschillende platformtypen. Streamingdiensten die eerst vooral jongeren bereikten via influencers, zien nu dat ook oudere kijkers aanhaken.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*