Onderzoek: ‘Nederlanders willen Loeki de Leeuw weer dagelijks op de buis’

HILVERSUM – Vorige maand begonnen de NPO Radio 2-dj’s Jan Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte een online petitie om Loeki de Leeuw weer op televisie te krijgen. De petitie was een groot succes en de Ster bracht de reclamemascotte vorige week zelfs eenmalig terug. Maar wil de Nederlandse kijker Loeki de Leeuw ook weer dagelijks op televisie zien?

Spreekbuis.nl stelde op het nieuwsplatform Skoep.nl daarom de vraag: ‘Wil jij Loeki de Leeuw weer dagelijks op tv zien?’ Uit de peiling blijkt dat 78% van de 1.113 respondenten het reclameleeuwtje weer graag op de buis wil zien. 

Richard Otto (uitgever Spreekbuis.nl): ‘Ondanks 15 jaar afwezigheid spreekt Loeki de Leeuw bij veel tv-kijkers nog tot de verbeelding. Na de online petitie is deze poll een extra bevestiging dat het karakter nog toekomst heeft.’ 

Loeki de Leeuw
Loeki de Leeuw was tussen 1972 en 2004 te zien tussen de Ster-reclames. In totaal zijn er meer dan 7.000 filmpjes rond Loeki gemaakt. De Ster stopte met de filmpjes omdat het te duur werd om ze te maken, maar de Loeki-filmpjes namen ook te veel reclametijd in beslag. Ondanks de succesvolle petitie heeft de Ster al aangegeven dat de hoge productiekosten nog steeds een drempel zijn om Loeki terug te laten keren.   

Respondenten konden ook een reactie achterlaten. Enkele opmerkingen zijn hieronder te lezen:

  • ‘Het is prachtig om te zien en gezellig om de reclames aan te houden. Reclameboodschappen worden er vriendelijker door. Je gaat er toch beter voor zitten.’
  • ‘Nu zapp ik altijd weg bij de reclame. Dat zal ik niet zo snel doen als die grappige Loeki filmpjes er tussen staan.’

22% gaf aan Loeki niet dagelijks meer op televisie te hoeven zien. Enkele reacties:

  • ‘Die stoffen leeuw is uit de tijd. Laten ze maar met iets modernere opties komen.’
  • ‘Die lollige Loeki-fragmenten hebben niets met de publieke waarde met de NPO te maken. Breng dan die informatieve Postbus 51-blokken maar terug.’
  • ‘Ik wil helemaal geen reclame met of zonder Loeki de Leeuw.’
https://gallery.mailchimp.com/0484811878db3240a845fc871/images/95213621-c9b7-49e8-ab26-d7036dccbc60.jpg
https://gallery.mailchimp.com/0484811878db3240a845fc871/images/2ec22b90-6476-4acb-9f59-7ec644abd149.jpg

Over Spreekbuis.nl
Spreekbuis is een online platform met mediavaknieuws gericht op de publieke, commerciële en facilitaire mediasector. Spreekbuis.nl startte in 2014 als nieuw initiatief, na het eerder gestaakte vakblad Spreek’Buis dat in 2013 na 70 jaar haar activiteiten beëindigde. Het platform wordt ondersteund door mediapartijen zoals AVROTROS, Omroep Max, KRO-NCRV, Beeld en Geluid en Viacom. Spreekbuis.nl is onderdeel van uitgeverij Tens Media BV. www.spreekbuis.nl/ www.tensmedia.nl

Over Skoep Nieuws
Skoep Nieuws is een Nederlands nieuwsplatform op Android, iOS en web. Het platform bevat nieuws uit alle kranten en tijdschriften, inclusief nieuws uit de regio. De gebruiker kan zelf de pagina’s of bronnen eenvoudig aanpassen. Daarnaast kunnen gebruikers in de Skoep Nieuws apps meedoen aan onderzoeken, polls en games. Naast de online versie, www.skoep.nl, staat de Skoep app op meer dan 850.000 smartphones en tablets. De verdeling tussen mannen vs vrouwen is (45% vs 55%). Leeftijdsindeling van de gebruiker is 12-17 jaar (12%), 18-24 jaar (23%), 25-34 jaar (22%), 35-44 jaar (16%), 45-54 jaar (13%), 55+ (15%).
 
 
 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*