Ruim driekwart van de Nederlanders boven de 18 jaar is geabonneerd op streamingdiensten. Het gros daarvan heeft meerdere abonnementen, waarbij Netflix en Videoland het populairst zijn. Gemiddeld geven zij hier 29,56 euro per maand aan uit. Dat blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl onder een representatief panel van 1066 Nederlanders.
De hoge kosten zijn opvallend, aldus Marvin Grouw van Slimster. “Zeker in tijden waarin het leven fors duurder is geworden, is 30 euro per maand voor veel mensen echt veel geld. Stel dat je nu 20 bent en je houdt dit vol tot je 70ste, dan hebben we het over 18 duizend euro…” Bijna tien procent van de ondervraagden geeft zelfs aan maandelijks meer dan 50 euro uit te geven aan streamingdiensten.
![]() |
![]() |
Deze kosten ontstaan onder meer doordat twee op de drie Nederlanders die gebruikmaken van streamingdiensten, zijn geabonneerd op meerdere verschillende diensten. In de meeste gevallen zijn dat er twee of drie. Een kleine groep – bijna zes procent – heeft zelfs een abonnement op meer dan vijf verschillende platformen.Slimster vroeg het panel ook welke streamingdienst zij als eerst zouden opzeggen, als de kosten te hoog worden. Viaplay blijkt dan het meest te moeten vrezen: bijna de helft van de mensen met meerdere abonnementen, waaronder een Viaplay-abonnement, geeft aan dit als eerst te beëindigen. SkyShowtime moet er bij bijna 38 procent van de ‘multi-geabonneerden’ als eerst aan geloven, terwijl HBO Max (ruim 35 procent) evenmin bovenaan het prioriteitenlijstje staat. Spotify – dat recent nog de prijzen verhoogde – komt daarentegen pas veel later aan de beurt. Slechts 12 procent van de betaalde Spotify-gebruikers zegt dit abonnement als eerst op.
Marvin Grouw van Slimster vermoedt dat opzeggingen vaak tijdelijk zijn. “We horen regelmatig dat mensen ‘hoppen’ tussen verschillende platforms, afhankelijk van het aanbod. Denk aan HBO Max, dat nu populair is vanwege The Last of Us, of Disney+, waar mensen naartoe gaan zodra er iets van Marvel verschijnt. Omdat je vrijwel overal maandelijks kunt opzeggen, is het makkelijk om af en toe te wisselen. Een opzegging hoeft dus niet te betekenen dat iemand definitief afscheid neemt van een dienst.”
Conclusie: een 4 persoons huishouden (2 ouders en 2 thuiswonende kinderen van 19 en 21 jaar elk) zou gemiddeld 120 euro per maand betalen voor streamingdiensten.
Of ik dat geloof? Er zijn bijna 15 miljoen Nederlands 18+. Dat houdt in dat er per jaar ruim 5 miljard uitgegeven wordt aan streamingdiensten in Nederland…
Ter illustratie: de omzet van Viaplay afgelopen jaar was 1,7 miljard – voor heel Europa. Netflix deed in Nederland nog geen 500 miljoen aan omzet, onderzoek wat in april gepubliceerd is gaf aan dat de omzet voor videodiensten op 1,2 miljard lag. Nu zitten daar muziekdiensten nog niet bij, maar het verschil is veel te groot met de ruim 5 miljard die uit dit onderzoek zou komen.
Waarom dat is? Omdat het onderzoek waarschijnlijk aan 1 gezinslid vraagt welke abo’s er zijn in het gezin, en dat aan 1000 personen gevraagd wordt. Die 1000 wordt met 15000 vermenigvuldigd (want 15 miljoen mensen) en je hebt je “onderzoeksresultaten”. Die dus niet kloppen.
Ik mis de rekenslag naar per huishouden. In een huishouden neem je niet vier keer Disney+ of een andere dienst af. Je hangt met meerdere apparaten achter hetzelde IP of kijkt op de gezamenlijke chromecast. Als je dan als huishouden 30 euro per maand kwijt bent is het nog maar 7,50 per persoon.
Dit artikel laat wel zien dat nieuwe content steeds meer voor de rijken wordt. Materiaal van de streamingdienst sijpelt niet of beperkt door naar lineaire tv. Goede nieuwe comedies voor de vooravond zijn er daarom niet meer. Ook goede crimeseries die al eeuwen op Videoland staan stromen niet door naar RTL.
De verschraling is waarschijnlijk om mensen naar de streamer te sturen, maar echt een goede ontwikkeling is het niet.
Mee eens, maar daar leg ik ook de vinger op: er wordt geroepen 3/4 van de Nederlanders boven 18 jaar en gemiddeld 30 euro per persoon. In mijn beleving kan dat simpelweg niet, zowel qua gevoel als wanneer je het vergelijkt met de omzetten van streamingdiensten. Het bericht/onderzoek klopt qua formulering niet en of er mist cruciale informatie (wat je al aangeeft: omrekenfactor naar huishoudens) of het onderzoek slaat de plank compleet mis.
Als mensen in Nederland bereid zijn om geld uit te geven aan streaming diensten, dan zegt dat wat over de belabberde kwaliteit van de analoge Nederlandse tv.
Spotify Family, Netflix 4K, Sky Premium en Amazon Prime.
Wij halen die 30 euro makkelijk