Onderzoek: Meer dan 4 miljoen Nederlanders kijken dagelijks naar YouTube

YouTube is na WhatsApp het meest gebruikte digitale platform in Nederland, met meer dan 4 miljoen dagelijkse gebruikers. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Channel Factory en SilverLabs, waarin voor het eerst traditionele vragenlijsten zijn gecombineerd met daadwerkelijke kijkgeschiedenis.

Uit de analyse van 280.867 kijkrecords blijkt dat 91,7% van de bekeken video’s user-generated content betreft. Slechts 5,5% is afkomstig van merken en 2,8% van broadcasters. Nederlanders kijken bovendien wereldwijd: in totaal kwamen video’s in 97 verschillende talen voorbij.

De smartphone is het populairste apparaat om YouTube op te bekijken, maar ’s avonds wint de connected TV terrein met gemiddeld de langste sessieduur (38 minuten). Een gemiddelde sessie bestaat uit vijf video’s en duurt negen minuten, al werden ook extreme uitschieters gevonden, zoals één gebruiker die 600 video’s in één sessie bekeek.

Qua content zijn muziek en audio de absolute favoriet, gevolgd door hobbies & interests, family vlogs en TV-nieuws. Jongeren (18-34) kiezen vaker voor muziek en vlogs, terwijl 50-plussers juist meer interesse tonen in technologie en popcultuur.

Slechts 5% van de Nederlanders heeft een YouTube Premium-abonnement. Deze groep bestaat vooral uit mannen van 30 tot 39 jaar met jonge kinderen. Dat betekent dat 95% van de Nederlandse kijkers nog altijd bereikbaar is voor adverteerders.

2 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*