Onderzoek: Consument ontevreden over streamingdiensten: jongere generaties haken af

Uit het nieuwste “Digital Media Trends”-onderzoek van Deloitte blijkt dat bijna de helft van de gebruikers (47%) vindt dat ze te veel betalen voor hun streamingabonnementen. Daarnaast geeft 41% aan dat de content de prijs niet meer waard is — een stijging van 5 procentpunten ten opzichte van 2024.

Volgens Deloitte staan mediabedrijven op een kritiek punt. Na jaren van prijsverhogingen die sneller gingen dan de inflatie, hebben consumenten hun grens bijna bereikt. Een prijsstijging van slechts vijf dollar zou al voldoende zijn om 60% van de gebruikers ertoe aan te zetten hun favoriete dienst op te zeggen.

De nieuwe generatie kijkt anders

De verschuiving in mediaconsumptie is vooral zichtbaar bij jongere doelgroepen. Zij besteden steeds minder tijd aan traditionele televisie en betaalde streaming, en zoeken hun vertier op AI-gedreven en sociaalgerichte platforms, zoals TikTok. De opkomst van gratis, met advertenties ondersteunde content en door makers gegenereerde entertainment dwingt mediabedrijven tot herbezinning: wat is anno 2025 nog écht waardevol voor de kijker?

“De data zijn glashelder,” zegt Doug Van Dyke, vicevoorzitter van Deloitte LLP. “Entertainmentbedrijven moeten innoveren en wendbaar zijn om te overleven. Dat vraagt om meer begrip van jongere doelgroepen, het gebruik van technologie voor gepersonaliseerde content en advertenties, en het verkennen van nieuwe distributie- en verdienmodellen.”

Abonnementenmoeheid en de kracht van makers

Een van de opvallendste conclusies uit het rapport: er is sprake van ‘abonnementenmoeheid’. Jongere kijkers worden steeds kritischer en kiezen vaker voor gratis alternatieven zoals sociale mediaplatforms met reclame. Daarbij worden AI-gestuurde apps steeds belangrijker als ontdektools voor nieuwe content. Voor Generatie Z en millennials is content op sociale media vaak relevanter dan films of series. Ook de invloed van de ‘creator economy’ groeit. Digitale makers en influencers bepalen in toenemende mate het kijkgedrag en bouwen aan een loyaliteit die traditionele studio’s nauwelijks kunnen evenaren.

Mediabedrijven zullen opnieuw moeten nadenken over hun verdienmodellen en hoe ze waarde leveren aan hun publiek. De traditionele aanpak — dure producties achter betaalmuren — is niet langer houdbaar zonder een sterk gevoel van relevantie, personalisatie en betrokkenheid.

4 Comments

  1. Ja je ogen verpesten op een mobiel je kijkt tv toch beter dan zo n klein scherm. Ook het geluid is niks uit een mobiel ik kijk via 65 inch met 11.1 speakers via reciever met alles er op. Beter word het niet mobiel bel je mee is geen tv.

  2. Ik kijk ook minder tv. De tv, wordt waardeloos. Je ziet enkel zinloze programma’s en een overvloed aan reclame. Bvb in Nederland kan je geen 10 minuten kijken zonder reclame. En waarom in België nog betalen voor tv, iedere zender heeft zijn app. Gewoon te triestig om woorden eraan te verspillen, en die straeming is ook te duur voor hetgeen ik geïnteresseerd bent.
    Geef mij maar weer tv van de jaren 80. Maar ja, niemand kijkt dat nog.

  3. De mensen stappen massaal over naar IPTV. Hoor ik overal om me heen. Ken bijna niemand meer tussen 20 en 50 die het niet heeftIs goedkoop en daarnaast vind je er tienduizenden films en series, waaronder ook vrijwel alles wat op de streamingdiensten staat.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*