Onderzoek: Ander radiogedrag door coronatijd

Corona heeft veel impact op hoe Nederlanders naar radio luisteren. ontdekte ANP in samenwerking met het Radio Advies Bureau (RAB) en Nederlands Luister Onderzoek/GFK.

De gemiddelde luisteraar had de radio in 2020 dagelijks 13 minuten langer aanstaan dan in het jaar ervoor. Ondanks de langere luisterduur, groeide het aantal luisteraars niet.  Afgelopen jaar bleef het  gelijk met 9,5 miljoen luisteraars (63% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder) ten opzichte van 2019.

4 Comments

  1. Ik luister steeds meer naar podcasts. Zeker tijdens het wandelen met de app ommetje. Die van De Vlieger en Gijrath is een goeie.

  2. Het valt in de luistercijfers op dat de categorie ‘overige zenders’ niet groeit, ondanks het thuiswerken. Dat mensen thuis iets anders op zouden zetten, ipv Radio 538/Sky Radio/QMusic waar ze op het werk steeds naar luisteren (omdat de baas dat nou eenmaal opzet), is iig een illusie.

  3. Ik snap niet dat het aantal luisteraars van de vele internetzenders niet groeit?
    Er zijn ook veel stations die de hele dag gepresenteerde programma’s hebben.
    Ze draaien -al zijn sommige een golden oldies zender – een veelzijdigheid aan platen die je nooit te horen krijgt bij de commerciële en publieke zenders. Ook wordt op enkele zenders muziek uit recentere jaren gedraaid. Muziek die wel aansluit bij kwaliteit en genre uit de jaren 60 tot en met 80.
    Tip: Ga eens luisteren naar Radio Monique en je zult verbaasd zijn welke goede muziek er allemaal gemaakt is in de jaren 60 tot en met 90.

    • Misschien willen mensen die muziek gewoon echt niet. Het heeft zo z’n redenen dat commerciële zenders muziek steeds herhalen en het avontuur vermijden. Luisteronderzoeken wijzen steeds weer die richting op.

      Ik luister al twee decennia internetradio, en de gehele lijst met zenders die ik vaak luister is een kleurrijk allegaartje, maar ik zal wel raar zijn. Uit Nederland zijn het vooral Ice Radio, Pinguin (Indie/Pluche), Npo Radio 1 en Extra Gold.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*