Onderzoek: ’40 procent kijkt geen lineaire televisie meer’

Eind november vond opnieuw Heroes Dutch Comic Con plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Met meer dan 40.000 bezoekers over het gehele weekend, was het de uitgelezen kans om te onderzoeken wat de televisie- en filmgewoonten zijn van de Nederlander. Uit het onderzoek van Veronica Superguide onder 447 bezoekers bleek onder andere dat bijna 40% nooit meer naar lineaire televisie kijkt.

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander het bingewatchen goed onder de knie heeft. Van de 447 ondervraagden staat hun bingewatch-record op gemiddeld 11,5 uur. Bijna 10% gaf toe dat zij weleens langer dan 24 uur achter elkaar films en/of series hebben bekeken. Wanneer zij televisie of films kijken, doet 41% dat liever in bed dan op de bank. Daarnaast geeft vier op de vijf ondervraagden aan dat films en series hen door moeilijke tijden heen helpen.

4 Comments

  1. Goede reactie Jan

    Even rekenen…..
    Van 17 miljoen Nederlanders kijken 179 mensen nooit meer naar lineaire televisie.
    Lef om dat 40% te noemen…..

    Even de site van Heroes Dutch Comic Con bezocht.
    Begint met: “Fan van series of ben jij een filmfreak?”

    Tja, dan kom je volgens mij al gauw terecht bij Netflix, Videoland en andere streamingdiensten, en niet bij “lineaire televisie”.
    Vind ik het nog vreemd dat “60%” van die bezoekers nog WEL naar lineaire televisie kijkt!

  2. Misschien niet helemaal representatief nee, maar in mijn omgeving (40-ers) kijkt praktisch niemand meer lineair. Als er iets op tv is wat men wil zien, dan wordt het opgenomen om op een moment dat het uitkomt, te worden gekeken zonder reclame. En verder is het Netflix, Amazon en Disney wat de klok slaat. Sport is het enige wat nog echt lineair wordt gekeken.

  3. Lineaire televisie heeft natuurlijk afgenomen maar een onderzoek op de HDCC geeft natuurlijk niet representatief beeld. Daar komt een bepaalde doelgroep en die kijken minder gewone tv. Lineair tv kijken neemt af in de zin dat men niet kijkt op het moment van uitzending. Uitgesteld, on-demand en opnemen en later kijken zodat je o.a. de reclame kan doorspoelen doet men nog steeds het liefst op dat grote scherm in de huiskamers. Ook al roepen vele kenners, baasjes en presentatoren elkaar graag allemaal na, dat grote scherm zal echt niet zo snel gaan verdwijnen in de Nederlandse huiskamers. Wel moet er goede en betere content gemaakt worden. Kwaliteit is wat mensen willen en ook verdienen. Dus RTL en Talpa maak minder troep!

    In de tv wereld spreken ze graag en vaak over het fenomeen bingewatchen. In de praktijk gebruikt haast helemaal niemand dit woord. Wat slaat het op omdat over te nemen. Het heet gewoon iets achter elkaar kijken. En het is ook helemaal niet nieuw. Men doet deed dit al in de jaren 80 met de videoband.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*