NVJ waarschuwt: DPG dreigt te groot te worden in Nederlandse mediamarkt

Met de goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de overname van RTL Nederland door DPG Media ontstaat er een ongekend grote mediagigant in Nederland. Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), waarschuwt in een opiniestuk in Trouw voor de gevolgen.

Volgens Bruning groeit DPG uit tot een dominante speler met een bereik van meer dan 90 procent van het Nederlandse publiek en toegang tot enorme hoeveelheden gebruikersdata. De machtspositie van DPG zou ten koste gaan van kleinere journalistieke titels, freelancers en persbureaus, stelt hij. Bruning vreest een monopolie op kwaliteitsjournalistiek en pleit voor wettelijke grenzen om pluriformiteit en eerlijke tarieven voor journalisten te waarborgen.

Hij vergelijkt de situatie met het ‘Spotify-model’, waarin consumenten afhankelijk raken van één aanbieder. “We moeten voorkomen dat DPG onze eigen Google of Meta wordt,” aldus Bruning.

1 Comment

  1. Ergens juist goed eigen Google in Europa. Minder afhankelijk van Amerika. Ik ben wel tegen censuur die mogelijk wordt toegepast door DCA. Daarom zit ik op X

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*