NPO wil met vernieuwde app zich sterker profileren

De NPO heeft deze week de vernieuwde NPO-app gelanceerd. Met de nieuwe app is veel meer interactie mogelijk rondom de programma’s van de publieke omroep op de TV-kanalen NPO 1, 2, 3 en NPO Zapp. Jeroen Kramers (Head of Marketing & Promotions NPO): ‘We willen hiermee alle tv-programma’s nog beter vindbaar maken voor de tv-kijker’.  

Juist door de nieuwe NPO lijkt het er op dat de websites van de omroepen zelf minder belangrijk voor de consument gaan worden. De informatie is immers nog toegankelijker in de vernieuwde NPO app. Jeroen Kramers geeft in een reactie aan dat de functie van de omroepwebsite in de loop van der jaren is veranderd. Een sterke profilering van de NPO is zeer belangrijk in een versnipperende markt met veel nieuwe (buitenlandse) spelers. De app speelt een belangrijke rol om het merk NPO te versterken. 

Tevens ligt er meer focus op de second screen mogelijkheden. Programma’s op de NPO-kanalen worden op je tablet herkend met behulp van ‘audio-watermarking’. Dit is een techniek die op basis van audioherkenning de NPO-app op je tablet automatisch koppelt aan de zender waar je naar kijkt. Audio- en omgevingsgeluiden worden niet opgeslagen. Een groeiend aantal omroepen zal dit seizoen met programma’s komen waarin het tweede scherm een rol speelt. 

Relevante informatie rondom een programma wordt automatisch gepresenteerd. Denk daarbij aan social media, programmagegevens en websites met meer informatie. Met de nieuwe update kan het publiek ook meedoen met programma’s die over een tweede scherm beschikken. De nacht van de popmuziek (NTR) is het eerste programma dat volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van de nieuwe app. Later dit jaar en in 2015 volgen meer publieke programma’s die gebruik gaan maken van de tweede schermfunctie. Tot op heden waren deze online toepassing lastig te vinden, maar in de vernieuwde app zijn alle 2e schermapplicaties eenvoudig te vinden. Wanneer je in de app programma’s bekijkt worden deze nu vergezeld met extra informatie gesorteerd op relevantie, afkomstig uit de NOS database.   

Joost Negenman (Senior beleidsadviseur R&D bij de NPO) geeft aan dat de kaders tussen first en second screen steeds meer gaan vervagen. De diverse schermen worden op verschillende momenten gebruikt of brengen tegelijkertijd toegevoegde waarde. De apps genereren tevens steeds meer belangrijke data voor omroepen om hun programma’s te verbereren. Negenman benadrukt dat het hier om gebruiksdata gaat en niet om gebruikersdata. Deze data is anoniem.  
 
Ook Ster Extra 2nd-screen mogelijkheden zijn nu beschikbaar in de NPO-app. Wanneer er een commercial op televisie te zien is krijgt de app gebruiker direct informatie te zien, waarop zij kunnen reageren voor meer informatie, kortingen of samples. De integratie in de zeer populaire NPO app zal voor de Ster een zeer heugelijk feit zijn, aangezien hun huidige Ster Extra app tot op heden nog amper door het grote kijkerspubliek werd gebruikt. 

De extra interactieve diensten zijn nu alleen nog mogelijk op de iPad. Vanaf begin volgens jaar kunnen ook andere tablets en smartphones gebruik maken van de extra diensten. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*