NPO tevreden over NPO

In een persbericht blikt de Publieke Omroep terug over afgelopen jaar. Het persbericht meldt: “2017 is een buitengewoon goed jaar geweest voor de publieke omroep, zowel qua waardering als qua publieke waarden als qua bereik.“

NPO-voorzitter Shula Rijxman: “De NPO wil de Nederlandse cultuur en identiteit uitdragen in een wereld die steeds internationaler wordt. We hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt aan het versterken van de publieke waarde van onze programma’s met behoud van hun brede toegankelijkheid. Wij willen voorzien in de grote behoefte aan spraakmakende en mooie programma’s van eigen bodem. Aan verhalen van en over Nederland, aan gedegen en betrouwbare journalistiek. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders zich het meest één voelen tijdens nationale gebeurtenissen. We besteden steeds meer aandacht aan die momenten van nationale verbondenheid, met NPO1 als de belangrijkste zender. Dat is onze missie en ik ben er trots op hoe goed we daarin slagen.”

De NPO terugblik is hier te lezen.

De NPO meldt dat haar programma’s door het publiek als uitstekend worden beoordeeld: ‘We willen dat al onze televisieprogramma’s en radiozenders publieke waarde hebben. Dus dat ze onafhankelijk, betrouwbaar, pluriform, divers, met impact, geëngageerd, authentiek en eigenzinnig zijn. Het Nederlandse publiek beoordeelde in 2017 de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO gemiddeld met een 8.2. De kwaliteit van de programma’s werd gemiddeld nog hoger gewaardeerd met een 8.7. Een vergelijkbaar beeld leverden onze radiozenders op.’

De NPO roemt verder dat zij de beloningen verder hebben kunnen versoberen en transparanter te werken.

NRC is wat kritischer vanochtend. In haar krant meldt zij dat het de NPO-kijker verder aan het vergrijzen is. De gemiddelde NPO-kijker is nu 58 jaar. Al eerder liet Minister Arie Slob zich al kritisch uit over de steeds ouder wordende kijker. Een belangrijke kerntaak van de NPO is om alle doelgroepen in de samenleving zo goed als mogelijk te bereiken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*