NPO gaat weggeefactie-regels radio aanscherpen

De NPO scherpt de regels aan van radio-acties, waarbij kaarten voor concerten van diverse popartiesten worden weggeven

De NPO wil met deze aanscherping er hoe dan ook voor zorgen dat er geen enkele schijn ontstaat ‘van dienstbaar zijn aan commerciële belangen van derden’ en heeft daarom begin dit jaar deze verandering doorgevoerd. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft aan de NPO een last onder dwangsom opgelegd omdat het zogeheten dienstbaarheidsverbod bij enkele acties in het verleden zou zijn overtreden.

Zelf is de NPO van mening dat deze acties uitsluitend een redactioneel doel dienden om luisteraars op een passende wijze te informeren, te binden en te betrekken bij de zenders en de muziek die daarop te horen is. De nieuwe werkwijze van de NPO moet de de onafhankelijkheid ten opzichte van commerciële partijen die concerten organiseren waarborgen. Zo worden alleen concertkaartjes aangeboden die door de NPO zelf zijn aangeschaft.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*