NPO 3FM viert 60 jarig-bestaan tijdens jubileumweekend met evenement en uitzending live vanuit Beeld & Geluid

Op 11 oktober 1965 werd de eerste uitzending van Hilversum 3 de ether in geslingerd. Nu, 60 jaar later, is 3FM nog steeds relevant, spraakmakend en brengt het generaties en luisteraars samen. Deze mijlpaal wordt komend weekend gevierd bij Beeld & Geluid in Hilversum met live-uitzendingen waarin 60 jaar aan hoogtepunten voorbijkomen, speciale optredens en een gratis toegankelijk evenement met expositie.

Expositie & live radiostudio

Van Sonifex-cart tot TikTok, van Magic Box tot Glazen Huis: de techniek is tijdens 60 jaar 3FM behoorlijk veranderd. Deze evolutie staat centraal bij de gratis toegankelijke expositie op zaterdag 11 en zondag 12 oktober in Beeld & Geluid. Deze bestaat onder andere uit zes oude radiostudio’s die worden opgebouwd in het atrium. Tussen de oude studio’s staat dit weekend ook de ‘huidige’ 3FM studio. Vanuit die studio wordt zaterdag en zondag tussen 10u en 16u uitzending gemaakt, met de beste tijdloze tracks, live muziek, en verhalen van 60 jaar 3FM. Daarnaast kun je je eigen werkende FM-radio maken, een foto maken in een 3FM-studio, een eigen jingle laten maken met 3FM-dj Ivo van Breukelen en in de theaterzaal een documentaire over 60 jaar 3FM bekijken. Klik hier voor meer informatie over het evenement en hoe je er gratis bij kunt zijn.

Live-uitzendingen en optredens

Zaterdag 11 oktober

10-12 uur: Sebastiaan & Ivo

12-14 uur: Barend & Benner

14-16 uur: Mark & Mai

Zondag 12 oktober

10-12 uur: Sophie & Mart

12-14 uur: Obi & Sebastiaan 

14-16 uur: Wijnand & Jamie

3FM is de zender waar nieuwe artiesten groot worden! Om dat te vieren verwelkomen we op zaterdag 3FM Talent LUNA en op zondag 3FM Talent Lenny Monsou voor een optreden. Daarnaast schuift op zondag ook Kensington aan in de uitzending voor een gesprek over wat 3FM voor de band heeft betekend. 

26 Comments

  1. Yep, je zou de programma gids van toen nog een moeten nazoeken. Er werd helemaal niet veel muziek gedraaid. Ook veel praat programma’s van de stichtelijke omroepen.

  2. De reactie mogelijkheid is uitgezet bij het vorige bericht over 3FM. Terwijl het bericht nog steeds vol met fouten staat. Waarom niet alles aangepast wat ik in het bericht er onder gezet heb? Dat klopte namelijk allemaal.

  3. “Na 60 jaar is 3FM nog steeds relevant”

    Wat een onzin. De luistercijfers zijn waardeloos. Het zou de NPO sieren als ze 3FM op zouden heffen. Totaal achterhaalt.
    Maar in plaats daarvan halen we NPO soul & jazz weg, want je kunt ook op andere manieren naar soul en jazz muziek luisteren.

    En deze logica geldt dan niet voor 3FM??

    • Helemaal eens!!
      Zonde want het was een mooie zender.
      Dat is het niet meer en ook niet meer relevant. Muziek voor jongeren moet de NPO zeker blijven brengen maar, daarvoor moet je niet op een FM frequentie blijven hangen of blijven klooien met derde tv kanaal i.p.v. daar een andere invulling aan te geven.

      Als je als NPO jongeren aan je wilt blijven binnen moet je online zijn en op de smartphone’s. Niet op NPO Start maar, op een eigen online omgeving voor jongeren. Een omging die tevens samenwerkt met online diensten en socials die jongeren al gebruiken. Daarin kan 3FM ook nog steeds een plek hebben.

      • Als dat als zo was dan is het nog steeds niet de doelgroep jongeren die ze er mee bereiken. Ik weet dat veranderingen voor sommige mensen heel moeilijk zijn maar het zal moeten gebeuren. De publieke omroep heeft als een van haar taken jongeren bereiken. De nieuwe generatie jongeren wel te verstaan. Dit doen zij nu niet met 3FM. Dus moet je het budget van 3FM (en NPO3) gebruiken voor iets nieuws waar je de jongeren wel mee bereikt. Daarvan kan 3FM online nog steeds een onderdeel zijn maar, die frequentie kan naar Radio 5.

  4. Relevant was in de tijd met Egdom, Stenders, Veensta, Koen & Sander, Beilen, Rabbering, Rosemarijn. Dan hebben wij het over 2010-2015 met een marktaandeel van 12%. Misschien is het een idee om alle schrijvers op dit forum over 3FM dit weekend te gaan kijken naar de live uitzendingen. Misschien gaan wij dan anders naar 3FM kijken.

    • Klopt helemaal wat je zegt. Na 2015 ging het mis door toedoen van Jurre Bosman. Daarbij moet wel bij gezegd worden dat het gewoon een goed lopende algemene zender was in die tijd en ook niet persé werd beluisterd door jongeren. Al was het toen geen weggegooid geld, nu wel.

      • Ja. leuke bijzaak idd. Ben eigenlijk nog een belangrijke naam vergeten uit die tijd: Verschuuren.., eerst in de ochtend en later verplaatst naar de avond. Die schrijf ik wel goed. Ha ha ..-))

  5. Dus de tijd toen jullie zelf jong waren was 3fm relevant. En nu je ouder bent zoekt huidige pubers het maar uit. Maar toegegeven, internet heeft de jeugd meer mogelijkheden gegeven. Opzich niet onmogelijk om ze toch te binden aan radio. Vergt wat creativiteit.

    • Madeliefje, wat mij betreft mag 3FM blijven. Ik draag het merk een warm hart toe. Echter die luisteraar van toen die luistert nu niet meer naar 3FM maar naar Radio 2 of andere zenders. In elk geval niet meer naar 3FM, dat is aan de cijfers te zien.

      3FM is de jongerenzender van de publieke omroep. Jongeren luisteren niet naar de radio. Ik weet niet of je zelf kinderen hebt? Heeft helemaal niets met creativiteit te maken. Je moet inspelen op de veranderende maatschappij. De focus voor jongeren ligt online en op de smartphone. Dan moet je als publieke omroep niet eigenwijs miljoenen per jaar blijven pompen in een radiozender (en tv zender) voor jongeren maar, dan moet je daar zijn waar je ze kan bereiken. Online en op de smartphone. Dan kan Radio 5 de frequentie van 3FM overnemen. Radio 5 heeft nu geen FM frequentie terwijl die doelgroep (ouderen) nog wel naar de radio luistert.

        • Je bedoelt: de oudjes zijn naar Internet en dab geterroriseerd, maar zij die in een ouderen Auto rijden waar dab vaak niet in gemonteerd KAN worden, kunnen 5 niet ontvangen.
          Zelfs de AM is vakkundig naar de kloten geholpen, terwijl dat prima kan klinken, getuige Caroline en veel LPAM zendertjes. In de VS is AM nog volop in bedrijf en in business.

        • Oh je bedoelde Radio 5. Ja er zullen ook een hoop oudjes inmiddels Dab en Internet ontdekt hebben maar, er luistert altijd nog een grote meerderheid van de oudjes gewoon via FM naar de radio. Veel meer dan jongeren. Het zou dus niet meer dan logisch zijn als Radio 5 de frequentie van 3FM krijgt.

          Vorige week maakte de NPO bekend vanwege de bezuinigingen kanalen als BVN, Soul & Jazz en NPO2 Extra te schrappen om vandaag doodleuk bekend te maken dat het nieuwe experiment NPO Blend definitief een eigen kanaal krijgt. Heel vreemd. Dit geld had beter besteedt kunnen worden aan het nieuwe al eerder genoemde online platform voor jongeren. Waar Blend overigens ook een onderdeel van zou kunnen zijn.

  6. “3FM nog steeds relevant, spraakmakend en brengt het generaties en luisteraars samen.”

    Is dit een advertorial ofzo?

  7. Misschien is die tekst door een AI-programma geschreven. Met als opdracht: “Schrijf een positief stuk over een Nederlands radiostation dat 60 jaar bestaat”. “SUBMIT/ENTER”

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*