
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) vindt de recente kritiek op de betrouwbaarheid van de luistercijfers onterecht. Na aanleiding van het Spreekbuis.nl-artikel heeft NMO een uitgebreide reactie aan Radiofreak.nl gestuurd. Hierin stelt de organisatie dat het luisteronderzoek representatief is opgezet en rekening houdt met de belangen van zowel grote als kleine zenders.
De discussie laaide op nadat RTV Drenthe-directeur Marc Visch het onderzoek “waardeloos” noemde. Zijn kritiek richt zich vooral op de cijfers in de provincie Drenthe, waaruit blijkt dat NPO 3FM structureel het hoogste marktaandeel zou hebben – opmerkelijk, gezien het landelijke verlies aan marktaandeel van het jongerenstation.
Panel is representatief, zegt NMO
Volgens NMO ligt de kern van de kritiek niet bij de representativiteit van het onderzoek, maar bij de omvang van het panel. Visch en andere regionale zenders stellen zich de vraag of er wel voldoende respondenten uit kleinere regio’s en diverse leeftijdscategorieën worden meegenomen.
NMO benadrukt echter dat het panel zorgvuldig is samengesteld en gewogen op verschillende kenmerken, waaronder leeftijd, geslacht en provincie. “Het NMO Luisteronderzoek is opgezet als een landelijk representatief onderzoek. Bij de opzet is rekening gehouden met de belangen van álle zenders,” aldus de organisatie.
Een groter panel om regionale stations beter te bedienen zou volgens NMO financieel onhaalbaar zijn.
“Gouden standaard” en werk aan alternatieven
NMO stelt dat de huidige methode – gebaseerd op elektronische en passieve meting – de “gouden standaard” is binnen het vakgebied. De meetmethode is in 2023 na intensieve testen en audits door de hele markt omarmd, inclusief kleine zenders.
Tegelijkertijd erkent de organisatie dat er ruimte is voor verbetering. “We werken aan alternatieve onderzoeksmethoden om voor regionale en lokale media meer relevante data te leveren,” aldus NMO.
Misverstanden rond marktaandeel
Volgens NMO ontstaat verwarring doordat het marktaandeel niet altijd de beste maatstaf is voor luisterbereik. “Zenders met relatief weinig luisteraars, maar met gemiddeld veel luistertijd, hebben een relatief hoog marktaandeel. Het weekbereik geeft een beter beeld van hoe vaak een zender daadwerkelijk wordt beluisterd.”
In het geval van Drenthe betekent dat concreet dat 3FM qua marktaandeel bovenaan staat, maar in weekbereik pas op de negende plek komt.
Kritiek niet nieuw, maar ook niet genegeerd
NMO herkent zich niet in het beeld dat de kritiek “aanzwelt”, zoals eerder werd gesuggereerd. “De zorgen over regionale uitsplitsingen bestaan al langer en zijn bekend. We staan altijd open voor dialoog, transparantie en verbeteringen,” aldus de organisatie.
“De kritiek t.a.v. de omvang van het panel en daarmee de toepasbaarheid van de cijfers
voor regionale en lokale zenders van alle tijden. Ook in het vorige onderzoek met de radiologs was het
voor sommige regionale stations niet altijd mogelijk om alle gewenste uitsplitsingen te maken naar
doelgroepen en tijdvakken. Op totaalniveau en over een langere periode kon er wel meer uit de data
gehaald worden, en dit geldt ook voor het huidige luisteronderzoek. Ook was er in het oude
luisteronderzoek een tijd lang sprake van een oversampling van panelleden in de provincies Zeeland,
Flevoland en Drenthe, maar daar is op een gegeven moment vanwege de extra investeringen mee
gestop”, aldus NMO.
Ik had een brief ontvangen met een uitnodiging om mee te doen aan het panel. Als deelnemer kwam de organisatie niet bepaald over als betrouwbare partij.
– De vergoedingen waarmee in de brief werd geadverteerd bleken genuanceerder te zijn dan vermeld
– De app blijkt een stuk meer informatie te willen verzamelen dan in de brief wordt aangegeven. En het wordt in de app gebracht alsof die verzameling niet optioneel is
– En daarnaast bevat de app vrij strenge taal waarmee met allerlei gevolgen wordt gedreigd, mocht je je niet strikt aan de voorwaarden houden. Voorwaarden die lastig zijn na te komen, gegeven het feit dat de app batterij slurpt en het niet realistisch is om je telefoon altijd op zak te dragen.
Ik heb met deze vragen gemaild en de reactie was vrij toondoof. Ik werd onder werktijd gebeld door een anoniem nummer (wat sowieso niet respectvol overkomt, gezien ik mijn telefoonnummer niet in de mail had gezet). Nadat ik zei dat het gesprek niet uitkwam heb ik nooit meer iets gehoord.
Het project leek mij een leuk idee. Maar met deze ervaring als deelnemer durf ik mijn hand tot over mijn elleboog in het vuur te steken dat dit onderzoek niet representatief is voor de samenleving.
Daarbij nog. Als ik de website moet geloven is zowat elke medewerker een manager. Ruikt als een club om te werken als je verder niets hebt bereikt in het leven maar toch belangrijk wil klinken op de familiereünie. Als monopolie hoef je immers niets aan kwaliteit te leveren.
Na een week heb ik de app weer verwijderd.
Ik denk dat dit een heel goed signaal is. Als iets niet goed voelt gewoon niet meer mee doen. Als meer panelleden en omroepen dit nou gewoon eens doen, dan verandert er vanzelf wat. Er wordt meteen weer geroepen dat er geld bij moet, in plaats dat ze in de keuken kijken voor snelle verbeteringen. De organisatie komt daarmee over als een olietankerdenker. Op de output van een dergelijk gestructureerde club koersen dan de hippe reclamejongens om de kostprijsverhogende euro’s uit te geven. Als dat niet te denken geeft?
Ik snap de redenatie van NMO niet. Als je weekbereik het belangrijkst vindt, dan lijkt me juist een groot panel een voorwaarde. Dat lijkt me ook makkelijker te onderzoeken, en niet per se duur.
Lijkt me een redelijk goede inhoudelijke reactie. Dus als ik het goed begrijp heeft de organisatie van Marc Visch getekend voor de opzet van het onderzoek? Moet er bij de publieken nog bezuinigd worden dan heeft Marc al gesolliciteerd naar een afkoopsom.
Dus de NOM reageert op een Spreekbuis publicatie via Radiofreak?
Weird!
Ik heb er effe gekeken. Raar forum daar. Beetje retro? Als je topic bij 2016 begint…
Dan maar Jaap Marcel en Michel.
(Geintje heren;))
Kan wel tegen een geintje maar, wel zonder randdebiel Jaap.
Homo.
Moderatie
Hoeveel app gebruikers zijn er nog over? Welke leeftijd en provincie? Deze gegevens worden nooit openbaar gemaakt, niet een hele rare vraag toch? Wel een belangrijk gegeven, volgens mij merendeel 50+.
het is een drama app. je moet verplicht alles via hun vpn doen. gedoe met android auto, batterij die snel leegloopt enz.