Een zorgverzekeraar van & voor creatief Nederland?
PNOzorg is al 70 jaar dé zorgverzekeraar voor de creatieve- en mediasector, met altijd 100% vrije zorgkeuze. Want vrijheid stimuleert creativiteit! Kies jij voor keuze?
PNOzorg is al 70 jaar dé zorgverzekeraar voor de creatieve- en mediasector, met altijd 100% vrije zorgkeuze. Want vrijheid stimuleert creativiteit! Kies jij voor keuze?
Editie #126 van het tijdschrift over de geschiedenis van de omroep en fonografie staat weer vol met interessante onderwerpen, waaronder:
‘Het moet eens afgelopen zijn met de seksistische en racistische uitspraken in het populaire televisieprogramma Voetbal Inside’, stelt documentairemaakster Sunny Bergman in het NPO Radio 1-programma Dit is de Dag. Na homofobe uitspraken van Johan Derksen en René van der Gijp besloot zij via Facebook de adverteerders van het programma op te roepen tot een boycot. Marianne Zwagerman vindt dat adverteerders hier niet op moeten worden aangesproken. ‘Er gaan maar twee mensen over de inhoud van publicaties; de hoofdredacteur en uiteindelijk de rechter. Je probeert nu als mediamaker collega’s monddood te maken!.
De nieuwe Governancecode Publieke Omroep is bedoeld om de onafhankelijkheid van de publieke omroep verder te verankeren en te borgen. De nieuwe regels zijn een onderdeel van de nieuwe Governancecode Publieke Omroep 2018 die op 1 januari 2018 in werking treedt.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaan samen onderzoeken of online platforms als Facebook en Twitter de vrije nieuwsgaring en pluriformiteit van de media beïnvloeden. Daarin combineren zij hun expertise over mededinging en de ontwikkelingen binnen het medialandschap.
In januari heeft Beeld en Geluid weer nieuwe evenementen die de mediacultuur van veel kanten laat zien. Zo is er een lezing met Jochem van den Berg (hoofdredacteur en bedenker van De Speld), een Nieuws of Nonsens-expertlezing over de manier waarop de Indische integratie vroeger in de media kwam en vindt er een nieuwe editie plaats van Aether Live, de talkshow over het Hilversumse mediaverleden.
Kerstmis is een tijd van tradities, maar tradities veranderen: Nederlanders tot 34 jaar zijn vaker van plan via streamingdiensten series of films te gaan kijken deze Kerst. Akamai vroeg in samenwerking met onderzoeksbureau Multiscope ruim duizend Nederlanders naar hun televisieplannen tijdens de kerstdagen.
De Gooi en Eemlander meldt dat NPO gaat Vandaag nieuwe code publiceert voor goed bestuur. De nieuwe code treedt per 1 januari in werking. NPO gaat kritischer kijken naar vergoedingen die gasten en deskundigen krijgen voor hun medewerking aan programma’s. Voor deelname aan documentaires mag überhaupt niet meer betaald worden.
De diversiteit van gasten aan tafel bij talkshows is niet verbeterd ten opzichte van 2016. Dat meldt Trouw naar aanleiding van eigen onderzoek. Het aantal gekleurde deelnemers in deze programma’s is zelfs iets gedaald. Het aantal vrouwen als gast is wel iets gestegen. Wat verder opvalt is het hoge aantal gasten dat zelf in de media werkzaam is. Een op de drie gasten is journalist of programmamaker.
De overname van Fox door Disney is een volgende stap in het ontstaan van grootmachten in het medialandschap. Amazon, Netflix, Disney, Facebook en Youtube bepalen met hun platformen steeds meer het kijkgedrag van de consument. John de Mol riep onlangs dat de Nederlandse partijen elkaar minder moeten beconcurreren, maar de Nederlandse markt als één moeten zien. Op het gebied van content moet volgens hem de Nederlandse media-industrie meer gaan concurreren tegen Facebook en Google en niet meer “de Hollandse kaas van ons brood laten eten”. Omroepplatform Spreekbuis.nl vroeg aan diverse mediaspecialisten of Nederlandse mediapartijen meer moeten samenwerken om één vuist te maken tegen de internationale techreuzen en mediagiganten.
Copyright © 2019 Spreekbuis