Nieuwe journalistieke startup SPIL van start: nieuws voor en door jongeren

De nieuwe journalistieke speler SPIL (onderdeel van Mediahuis) is vandaag officieel gelanceerd en richt zich volledig op jongeren tussen de 15 en 25 jaar. Met content op TikTok, Instagram, YouTube en Spotify wil SPIL nieuwsarmoede onder jongeren tegengaan door onafhankelijke journalistiek toegankelijk en aantrekkelijk te maken.

Jongeren halen hun nieuws steeds vaker van sociale media. De meerderheid vertrouwt actualiteiten op YouTube (62%) of Instagram (57%), terwijl de onafhankelijkheid van de afzender daar vaak te wensen overlaat of oncontroleerbaar is en algoritmes richting geven. De helft van de jongeren (50%) ervaart dan ook te weinig verschillende meningen bij nieuwsonderwerpen. Dit is een belangrijke reden voor SPIL om juist hier vanuit verschillende perspectieven het nieuws te presenteren.

SPIL wil transparant zijn over redactionele keuzes en betrekt jongeren actief via een eigen community genaamd ‘SPIL*ERS’. De startup is onderdeel van Mediahuis, maar opereert redactioneel onafhankelijk. Publisher Christopher Kenis: “We zetten ons in voor de best geïnformeerde generatie en een verbonden maatschappij.”

De redactie bestaat uit jonge journalisten Annemoon van Maastricht, Elisabeth van der Ploeg, Feline Neyndorff en Jeroen Kroeze, onder leiding van een ervaren hoofdredacteur.

SPIL is vanaf vandaag officieel live op TikTokInstagramYouTube en Spotify

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*