“Nieuwe huisstijl van KRO-NCRV verzwakt identiteit van de programma’s”

Mediaspecialist Elger van der Wel is kritisch op de nieuwe huisstijl van KRO-NCRV. 

Van der Wel meldt in zijn eigen nieuwsbrief: ‘Los van het feit dat ik hem simpelweg niet mooi vindt en geen uitstraling heeft, is er nog een ander, veel groter probleem: de KRO-NCRV heeft de logo’s en huisstijlen van alle programma’s vervangen door de omroephuisstijl. Het enige verschil zijn de kleuren van de schietschijf. Van Boer Zoekt Vrouw tot Pointer en van Spraakmakers tot De Slimste Mens. Alles ziet er nu hetzelfde uit. De identiteit van de programma’s is verzwakt om die van de omroep te versterken. Naar binnengerichte profileringsdrang die niet in het belang is van het publiek. Immers: programma’s (en hun presentatoren) zijn veel sterkere merken dan de omroep waar ze bij zitten.’

De nieuwe huisstijl is ontwikkeld nadat de Raad voor Cultuur vorig jaar kritisch was over de relatie tussen die identiteit en het media-aanbod van de KRO-NCRV. 

In plaats van het media-aanbod aan te passen, heeft de omroep volgens Van der Wel ervoor gekozen ‘om overal gewoon stickers met zijn merk overheen te plakken’.  

‘Het publiek weet over een tijdje in ieder geval dat al die programma’s met ongeveer hetzelfde logo bij elkaar horen. Waarom dat zo is en waarom alle andere programma’s er dan weer niet bijhoren, zal het overgrote deel van de kijkers niet begrijpen’, aldus Van der Wel.


lees ook:

7 Comments

  1. KRO-NCRV deed dit met de vorige huisstijl ook al. Overal was het ‘icoontje’ en het ‘audiologo’ voor het programma te vinden. Tot aan de MacBook van John Reid in De rijdende rechter. Ook in de programma’s hadden alle titeltjes en balkjes vrijwel altijd dezelfde stijl.

    Ik kan de huisstijl niet direct mooi vinden, maar het is wel fris. De vorige huisstijl was wel tijdlozer en dat is ook een kwaliteit. Eens in de zoveel tijd moet het om onduidelijke redenen allemaal weer nieuw en fris, maar voor de huisstijl van de omroep kijken de meeste mensen de programma’s niet.

  2. Het is verschrikkelijk, en dan die logo’s in de rechter bovenhoek, zo megalomaan en storend. Neem een voorbeeld hoe ze dat in de US doen, transparant en ergens in de rechter onderhoek. In Engeland bij de BBC hebben ze helemaal geen logo’s in beeld. Ik vind het echt beeldvervuiling.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*