Niels Bruinsma (Abovo) over de impact van de Corona crisis op TV en radio

Als Strategisch directeur van mediabureau ABOVO Media houdt Niels Bruinsma dagelijks het medialandschap in de gaten. Tijdens de Corona crisis schrijft hij gedetailleerd welke invloed het virus op de mediaconsumptie heeft. Nu we in de 3e week van de échte Nederlandse Corona crisis zitten met zwaardere maatregelen, lijkt het er volgens hem gevoelsmatig op alsof de nieuwswaarde af begint te nemen.

Google Trends is altijd een mooie databron voor dit soort vraagstukken. Op het hoogtepunt stelt Google altijd het zoekvolume op 100, in dit geval op zondag 15 maart, inmiddels zaten we dinsdag 24 maart nog ‘maar’ rond de 50. Dit ligt bijna gelijk aan het niveau vlak voor die zwaardere maatregelen.

Minder beeldscherm gebruik
Die afnemende nieuwswaarde zien we ook terug in het kijkgedrag van mensen. Hoewel in de afgelopen week (week 13) de kijktijd met 239 minuten nog steeds fors hoger ligt dan aan de periode voorafgaand aan de crisis (205 minuten), zien we dat ook hier de daling al is ingezet. Opvallend verder is dat de kijktijd op alle variabelen afneemt, zowel op live content kijken als ook diezelfde content uitgesteld kijken, als ook het consumeren van andere content op het scherm. Die laatste variabele bevat onder andere het kijken naar Netflix, Videoland, Amazon Prime en Disney+. Opvallend omdat mensen nog steeds thuiswerken, de scholen nog steeds dicht zijn en ook evenementen en andere activiteiten buitenshuis nog steeds niet mogelijk zijn.

Marktaandelen TV
Nog steeds profiteert vooral de STER (NPO) van de toegenomen kijkminuten, alleen op 6-12 jaar zijn zij marktaandeel verloren aan de commerciële partijen. Op 13-14 jaar zien we een min of meer gelijke toename bij STER, Talpa en RTL en bij de doelgroepen van 25 jaar en ouder zien we eigenlijk alleen maar de STER groeien in marktaandeel. Kind van de rekening is in alle leeftijdsgroepen BrandDeli, hun content wordt momenteel fors minder geconsumeerd.

Inkomsten TV exploitanten
Bovenstaande heeft dan vaak ook gevolgen voor de inkomsten van exploitanten, want als er meer mensen kijken, kunnen ze meer ‘bereikte personen’ verkopen aan adverteerders. Helaas echter haken in deze crisistijd veel adverteerders af (hierover woensdag meer), omdat hun fysieke locatie dicht is of ze om een andere reden zijn gestopt met communiceren. Iets dat we inzichtelijk kunnen maken aan de hand van de blokbezetting. Dit geeft namelijk het aantal beschikbare reclameblokminuten weer ten opzichte van de ingezette reclamezendtijd, het resultaat is dan de blokbezettting. Opvallend is dat Talpa hier de hoogste blokbezetting weet te realiseren, terwijl zij aangeven de grootste problemen te ondervinden van deze crisis.

Wij zien echter wel dat Talpa momenteel haar ‘eigen’ merken nogal aan het pushen is, zo zien we enorm veel extra inzet van de eigen radiozenders (oa 538) en Emesa (VakantieVeilingen en Sla je slag). Kennelijk proberen zij op deze manier toch nog wat te doen met hun onverkochte mediaruimte, wellicht een aanrader voor de andere twee exploitanten.

Radiocijfers
Ook radio wordt in deze crisis meer geconsumeerd, al is de toename minder groot dan bij TV en online zoals we vorige week hebben aangetoond middels DVJ onderzoek. De onderstaande cijfers laten zien dat in week 11 de luistertijd in totaal met index 110 is toegenomen en in week 12 nog een keer met 105. Onder luisteraars zien we een kleinere toename van 105 in week 11 en 107 in week 12. Deze cijfers leren ons dat er met name in de eerste week meer luisteraars bij gekomen zijn en in de tweede week vooral langer is geluisterd. Interessant voor het medium radio!

Vaste misvatting bij radio is dat gedacht wordt dat de meeste personen radio in de auto (onderweg) zullen luisteren, het grootste deel van de luisterminuten wordt echter altijd al thuis geconsumeerd. In tijden van Coronacrisis neemt dat thuisgebruik alleen nog maar toe, aangezien de meeste scholen en werklocaties gesloten zijn. Onderstaand dan ook een duidelijke toename van de thuisconsumptie van radio.

Tot zover deze update! Wederom vanaf deze plek wensen we je veel gezondheid en tot de volgende update!Geplaatst in CommunicatieCoronaMaatschappijMedia brancheonderzoekPersoonlijkRadioTelevisieTV | Een reactie plaatsen

Corona effect media update 3 (wo 25 maart 2020)

Geplaatst op 27/03/2020 door Niels BruinsmaLinkedInTwitterFacebookPinterestCopy LinkDeel

Hierbij alweer de 3e versie van deze media update, waarin we het winkelgedrag van de Nederlander afzetten tegen een aantal andere Europese landen.

Winkelbezoek in crisistijd

Vanuit Stocard hebben we weer veel bezoekersdata gekregen betreffende het winkelgedrag in een aantal Europese landen. Onderstaand het boodschappen doen per land over de afgelopen 2 weken. De neergaande trend is duidelijk zichtbaar, met Italië als duidelijk dieptepunt binnen de geanalyseerde landen. Nederland bevindt zich samen met onze oosterburen redelijk in het midden. We zagen niet de pieken en dalen die er in België en Frankrijk wel duidelijk waren en die te maken zullen hebben met het afkondigen van de ‘lockdown’ ter plekke.

Door de huidige situatie veranderen ook winkelpatronen in landen. In Italië zien we duidelijk dat zij van een kameelstructuur met twee pieken (ochtend en middag) naar een dromedarisstructuur met één piek gaan. Deze piek was op zaterdag en zondag in de ochtend en op de vrijdag in de avond.

In Nederland zien we ook duidelijk het patroon verschuiven van de kameel naar de dromedaris, hoewel we in Nederland tegenwoordig midden op de dag gaan winkelen voor de dagelijkse boodschappen.

Meer of minder boodschappen?

Een van onze partners voor wat betreft onderzoek, DVJ, heeft onderzoek gedaan naar winkelgedrag in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (hier te vinden). Hieruit blijkt dat onder andere het ‘hamsteren’ in Nederland nog meevalt in vergelijking tot de andere twee landen. In het Verenigd Koninkrijk is ongeveer 1/3 gaan hamsteren en in Duitsland zelfs tegen de 40%, terwijl in Nederland ‘slechts’ 23% toegaf aan die neiging.

Zoals in eerdere updates aangegeven zijn we ook meer media gaan consumeren in deze crisistijden, welke media dat zijn lijkt in alle landen ongeveer gelijk te zijn. Vooral TV en online nieuwsbronnen zagen een toename in de consumptie.

Zorgen omtrent Corona-virus en tevredenheid over de regering

Als we specifiek naar Nederland kijken zien we dat de zorgen omtrent de Corona crisis toenemen (van 42% 82%), maar tevens dat we (toenemend) tevreden zijn over hoe de overheid omgaat met deze crisis. Tegelijk met de oplopende zorgen over de crisis zien we dat het gevoel dat de media teveel aandacht aan de crisis besteedt afneemt, hoewel we de laatste dag wel weer een opleving zien wat dit gevoel betreft.

In de landen om ons heen nemen de zorgen ook toe, maar kan de overheid op beduidend minder waardering en steun rekenen. In Duitsland is in de laatste meting slechts 54% het eens met de stelling  dat de overheid genoeg doet om de verspreiding van het virus tegen te houden (Nederland 65%) en is 41% het niet eens met deze stelling (Nederland 26%). In het Verenigd Koninkrijk is 49% het eens met de stelling en is 40% het oneens hiermee.

Beurskoers als graadmeter voor de economie

Qua beurskoers mogen we vooralsnog niet ontevreden zijn. Waar het eerder genoemde Verenigd Koninkrijk eerst nog boven ons presteerde, komt de crisis ook daar nu hard binnen. Binnen de weergegeven landen weet Nederland het verlies vooralsnog nog het meest te beperken, Italië is ook in deze vergelijking het zwaarst getroffen.

Kijkcijfers

Qua TV kijkcijfers in Nederland zien we sinds 12 maart dat de kijktijd en het bereik op een ruim hoger niveau dan afgelopen jaar en eerder in 2020 liggen. De kijker blijft massaal kijken naar NPO 1 en op andere zenders vooral naar nieuws gerelateerde programma’s. De zenders van Talpa en RTL lijken een lichte opleving te realiseren in de ‘jongere’ doelgroepen, maar vanaf 25 jaar en ouder vertonen deze zenders een daling welke ten gunste gaat van de NPO. In de kijkcijfer top 10 van de afgelopen dagen zien we dan ook alleen NPO 1 voorbij komen.

Tot zover weer! Ook vanaf deze plek wensen we je veel gezondheid en ook vooral gezond verstand toe voor wat betreft de richtlijnen die uitgevaardigd zijn door de overheid om de crisis te beperken. 

Door Niels Bruinsma (Abovo)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*