‘Netflix is al de 4e zender van Nederland’

Uit het onderzoeksrapport ‘Marktmonitor Digital Q3 2018’ wordt het bereik van tv-zenders vergeleken met On-Demand services. Hierdoor is er meer inzicht over het bereik van Netflix in Nederland.

In onderstaande grafiek van mediabureau GroupM is het percentage dat maandelijks HDR*, Netflix, RTL XL, Videoland en Amazon Prime kijkt afgezet tegen het maandbereik van tv- zenders, waarbij bereik voor de tv- zenders gedefinieerd is als minimaal 40 minuten aaneengesloten gekeken naar de zender. Hiermee is het mogelijk om een vergelijking te maken met de On Demand services.

GroupM meldt dat op basis van bovenstaande calculatie is Netflix al de 4e zender van Nederland. Uitgesteld kijken en On Demand via de HDR* staat al op 2.
De overige On Demand diensten staan nog ruim onder de grote televisiezenders als het om bereik gaat.


*HDR = Al het uitgesteld kijkgedrag buiten de 6 dagen plus On Demand diensten van distributeurs.

Bron: GroupM

4 Comments

  1. Hartstikke interessant, alleen heb je hier als advertentie bedrijf of adverteerder toch helemaal niets aan? Op Netflix kan je als adverteerder toch geen aandacht krijgen van de consument net als bij tal van andere dagelijkse zaken. Dan kan je Netflix net zo goed vergelijken met alle andere dagelijkse zaken die consumenten bezig houden en waar je mensen niet kunt bereiken. Bijvoorbeeld hoe lang mensen bezig zijn met huishouden, wc, lopen, sporten, slapen, werken zonder internet t.o.v. liniair televisie gebruik waarbij je deze consumenten niet kunt bereiken. Wat hebben we eraan om deze vergelijking te maken? Het gaat er GroupM toch om de consumenten wel te bereiken of te beraken? Waar kan dat juist nu dan wel?!

  2. Hi Dennis,
    Kort door de bocht heb je gelijk. Met een iets bredere bril op wel. Het geeft A aan dat de strategische lange termijnvisie van de TV bobo’s echt te Mad Men voor woorden was. Lineaire denkers die geen bal snapten van trends en de impact op hun businessmodel. Ze riepen in de media 10 jaar lang: “Netflix is een hype, YouTube waren catvideos, de consument is couch potato en Videoland is niks en wordt nooit wat”. Recent juicht de Mol over de aankoop Stuk Tv. Een YT-kanaal! Dat zegt alles over forsight en visie. B. Geeft dit aan dat merken niet alleen adverteerder hoeven te zijn, maar zelf bepalen hoe ze de consument aan zich binden. Ook dat een betere mix van POE media zorgt voor een hoger rendement op de media investeringen. Door bijvoorbeeld een deel van mediabudget te investeren in eigen content en platforms. Uiteraard kunnen merken ook uitgevers al hun budget geven voor het bereiken van doelgroepen. Maar het zou kunnen zeggen dat content koning is. En de moderne consument dictator. De vergelijking is dus veelzeggend voor strategie, visie en het maken van de juiste business keuzes. Lineair denken, das war einmal.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*