
Nepadvertenties waarin bekende Nederlanders worden misbruikt om mensen te verleiden tot dubieuze crypto-investeringen blijven hardnekkig rondgaan. Al jaren proberen mediapersoonlijkheden, onder wie John de Mol, hier paal en perk aan te stellen, maar het probleem lijkt onverminderd groot.
De Mol stapte al in 2019 naar de rechter om platforms als Facebook aan te pakken vanwege valse crypto-advertenties waarin zijn naam en foto werden gebruikt. Ondanks die juridische stappen duiken vergelijkbare advertenties nog steeds overal op.
Journalist Anna Grimbère (KRO-NCRV/Pointer) meldde deze week op LinkedIn dat ook haar naam wordt misbruikt. “Dit zogenaamde interview van mij doet de ronde op Google, evenals posts op Instagram en Meta Facebook. Mijn naam en die van het onderzoeksjournalistieke platform Pointer worden misbruikt om mensen te laten investeren in iets waar ik niks mee te maken heb en ook niks mee wil hebben. Dus wees gewaarschuwd,” schrijft ze.
Volgens Grimbère is het vrijwel onmogelijk om dit soort frauduleuze content blijvend te verwijderen. “De consument wordt niet beschermd tegen dit soort oplichterij online. Tips om het eraf te krijgen zijn welkom.”
Het misbruik treft niet alleen journalisten en mediamakers, maar ook andere publieke figuren. Deskundigen wijzen erop dat de combinatie van kunstmatige intelligentie, sociale media en de lage drempel voor online adverteren het probleem alleen maar groter maakt.
Toezichthouders en politiek buigen zich al langer over strengere regels, maar tot nu toe lijkt er geen structurele oplossing voorhanden.

Is ook heel moeilijk. Oplichters zullen het blijven proberen. Is als kat en muis