
Tijdens het commissiedebat over Telecommunicatie op 30 januari 2025 heeft minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken toegezegd binnen twee weken een brief aan de Tweede Kamer te sturen over de verschillen in aantal en dekking van kavels tussen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en commerciële zenders. Deze toezegging werd gedaan naar aanleiding van vragen van VVD-Kamerlid Arend Kisteman.
In Nederland zijn radiofrequenties verdeeld in zogenoemde ‘kavels’. Deze kavels zijn toegewezen aan zowel publieke als commerciële omroepen. De NPO beschikt over specifieke kavels voor haar zenders, terwijl commerciële partijen via veilingen en toewijzingen kavels hebben verkregen. Er zijn zowel geclausuleerde als ongeclausuleerde kavels. Geclausuleerde kavels hebben programmatische beperkingen, zoals een verplichting tot het uitzenden van een bepaald genre muziek of nieuws, terwijl ongeclausuleerde kavels vrij zijn van dergelijke beperkingen.
De dekking van deze kavels kan variëren. Zo heeft de NPO in 2023 het aantal uitzendlocaties voor DAB+ verhoogd om de bereikbaarheid te verbeteren.
tweakers.net Commerciële zenders hebben eveneens geïnvesteerd in hun netwerk om een landelijke dekking te realiseren.
De brief van de minister zal naar verwachting dieper ingaan op de huidige stand van zaken omtrent de verdeling en dekking van deze kavels, en eventuele verschillen tussen de publieke en commerciële omroepen toelichten.
Als het gaat over kavels, dan gaat het niet over DAB+, maar over FM.
DAB+ heeft in principe een volledig landelijk bereik. Of je overal kunt worden ontvangen hangt alleen af van de hoeveelheid zenders en de sterkte ervan en de hoogtes van de zendantennes. Weinig investeren geeft slecht bereik, meer investeren geeft een beter bereik.
Het woord “kavels” slaat op FM bereik. Er zijn niet genoeg frequenties in Nederland om naast regionale en lokale FM-zenders ook nog 13 volledig landelijke pakketten te realiseren.
NPO heeft 4 nagenoeg volledige FM-pakketten gekregen. Voor de commerciële omroepen zijn er 9 FM-pakketten die zo tussen 50 en 75% van de Nederlandse bevolking bereiken. Alle commerciëlen missen wat bereik aan de grenzen met België en Duitsland. Enkele hebben geen volledig bereik in de Randstad.
In 2003 vond de eerste verdeling van de kavels voor commerciëlen plaats. 20 jaar later de tweede.
radioboeker.nl loopt achter. Er zijn nog maar 2 geclausuleerde pakketten, nl. voor nieuws en Nederlandse muziek. De 7 andere pakketten zijn ongeclausuleerd.
SLAM! en Sublime zenden inmiddels niet meer uit op een landelijk kavel.
Nu nog vragen naar de verschillen tussen publiek en commercieel?
dank voor de verduidelijking. Spreekbuis is een leuke site maar het redactioneel niveau is abominabel.
Warrig allemaal.
Het enige wat ik kan bedenken is dat bij Zero Base in 2003 de publieken weigerden volgens de toen nieuwe techniek als SNF zich te laten indelen waardoor zij een onevenredig en inefficient gebruik maken van het FM spectrum.
Overigens is de exclusiviteit van 105 tot 108 FM voor de publieke lokale omroepen ook nog steeds schandalig