Meer mediabedrijven sluiten zich aan bij Mediapact Respectvol Samenwerken

De initiatiefnemers van het Mediapact Respectvol Samenwerken verwelkomen de nieuwe mediabedrijven die zich de afgelopen maanden hebben aangesloten bij het Mediapact voor een sociaal veilige werkomgeving waar grensoverschrijdend gedrag geen plek heeft. Het gaat om Allus Media, Argus Productions, Four Creating, Koppig, Lukkien, Mediastages, Nederlandse Lokale Publieke Omroepen, Talent This Way, Wise Monkeys en Ziggo Sport.

Alle bedrijven die zich willen aanmelden worden in de gelegenheid gesteld om het convenant mede te ondertekenen, te voldoen aan de voorwaarden en zijn vanaf dat moment onderdeel van het Mediapact Respectvol Samenwerken (MRS). De bij het Mediapact aangesloten bedrijven werken met zowel interne als externe vertrouwenspersonen en sluiten zich aan bij het onafhankelijk meldpunt Mores.online.

De afgelopen periode is door de initiatiefnemers van het Mediapact gewerkt aan een verdere concrete invulling van dit unieke samenwerkingsverband. Het Mediapact werd op 14 februari van dit jaar gelanceerd door EMG, NEP, NPO, NCP, RTL en Talpa Network. Juist op de momenten dat verschillende partijen samenkomen, zoals bij het maken van uiteenlopende mediaproducties in studio’s of events, is eenduidigheid over gewenst gedrag enorm belangrijk. Het Mediapact maakt zich sterk voor de veiligheid van álle medewerkers: van producenten, zenders en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, gasten, visagisten en andere betrokkenen. Op elk niveau en in elke schakel van de keten.

E-learning en VR training
Dit jaar nog krijgen medewerkers van alle aangesloten partijen een e-learning aangeboden die de norm bepaalt voor respectvol samenwerken binnen de mediaketen waar partijen samenkomen. En omdat voorbeeldgedrag start bij de leiding, krijgen bestuurders van de initiërende partijen op korte termijn een mogelijke VR training van een externe partij, waarin zij mogelijk door middel van virtual reality zelf situaties van een sociaal onveilige werkomgeving ervaren om er vervolgens met elkaar het gesprek over aan te gaan. Deze training wordt ook beschikbaar gesteld voor de bedrijven die zich hebben aangemeld bij het Mediapact of zich nog gaan aanmelden.

Digitaal event
Op 27 september van dit jaar organiseert het Mediapact een jaarlijks terugkerend digitaal event voor de gehele mediabranche. Deze dag wordt uitgeroepen tot ‘De Nationale dag van het Respectvol Samenwerken’ – met inspirerende sprekers. Het is een moment waar ervaringen worden uitgewisseld over de problematiek van grensoverschrijdend gedrag, waar ruimte is voor inspiratie en waar zowel vooruit wordt gekeken als wordt gereflecteerd op de acties die worden ontwikkeld binnen het Mediapact.

Op de website respectvolsamenwerken.nl, via social media (Instagram en LinkedIn) en via de interne kanalen van betrokken partijen wordt iedereen op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom het Mediapact.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*