
Met ingang van 16 juni a.s. valt een grotere groep video-uploaders – ook wel influencers, vloggers of content creators genoemd – onder actief toezicht van het Commissariaat voor de Media. Tot nu toe ging dat om uploaders met 500.000 volgers of meer. Dit drempelcriterium wordt nu losgelaten, omdat het altijd een startpunt was en het Commissariaat ook risico’s ziet in de groep met minder dan 500.000 volgers. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende populariteit van zogeheten micro-influencers. De uitbreiding van het toezicht op de uploaders sluit aan bij één van de focusthema’s van het Commissariaat: een veilige online omgeving voor jongeren.
Commissariaat-voorzitter Amma Asante: ‘Sinds 2022 houdt het Commissariaat toezicht op video-uploaders. Het Commissariaat verwacht van influencers o.a. dat reclame in hun video’s herkenbaar is voor kijkers. De afgelopen jaren gingen we in ons toezicht op uploaders van eerst voorlichting, via informele handhaving zoals gesprekken, naar strengere handhaving zoals boetes. Wij houden risicogestuurd toezicht, zodat wij als toezichthouder wendbaar en flexibel zijn en daar kunnen ingrijpen waar we de grootste risico’s zien. Bijvoorbeeld als het gaat om de bescherming van minderjarigen.’
De uitbreiding van het toezicht geldt voor uploaders die:
- een account hebben op YouTube, Instagram en/of TikTok;
- en de afgelopen 12 maanden ten minste 24 video’s plaatsten;
- en geld verdienen, of een ander voordeel behalen, met hun video’s;
- en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.
Van deze groep uploaders verwacht het Commissariaat: wees transparant over reclame, houd rekening met minderjarigen, en maak kenbaar wie je bent. De regels en uitzonderingen voor video-uploaders, bijvoorbeeld over de meldplicht, staan op de website van het Commissariaat. Daar is ook een Q&A te vinden.
De sociale media gewoon lekker reclamevrij maken. Influencers moeten het voor de hobby doen en niet om het geld.