Mediabedrijven onderschrijven ethische richtlijnen voor gebruik AI

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NPO en RTL Nederland hebben een intentieverklaring opgesteld voor het verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie in media.

De mediaorganisaties onderschrijven dat ze zich bij het toepassen van kunstmatige intelligentie aan ethische richtlijnen zullen houden. Het document is een initiatief van Media Perspectives.
De verklaring is getekend door Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld en Geluid, Martijn van Dam van de NPO en Sven Sauvé van RTL Nederland. Zij doen de oproep aan de leden van de Industrietafel (een periodieke bijeenkomst van media-CEO’s) en andere mediabedrijven om de intentieverklaring ook te onderschrijven.

De ethische richtlijnen in de verklaring zijn gebaseerd op een document van de Europese Commissie: ‘Ethische richtsnoeren voor betrouwbare kunstmatige intelligentie’. Dat beschrijft onder meer vier ethische beginselen: respect voor de menselijke autonomie, voorkomen van schade, rechtvaardigheid en verantwoording. Met dit gezamenlijke initiatief spreken de mediaorganisaties uit dat betrouwbaarheid – dat zich onder meer uit in transparantie – bij het toepassen van AI voorop staat.

In de intentieverklaring staan enkele voorbeelden van het toepassen van betrouwbare AI. Zo is de NPO bezig met een onderzoek naar pluriforme aanbevelingen om het bekijken en beluisteren van een meer divers media-aanbod te stimuleren. RTL deelt openlijk hoe het bedrijf AI inzet. En Beeld en Geluid doet actief mee in onderzoek naar algoritmes en het verantwoord en transparant gebruik van AI.

Volgens Martijn van Dam, lid van de Raad van Bestuur van de NPO, biedt AI kansen maar geeft deze technologie de publieke omroep ook een grote verantwoordelijkheid. “Met deze samenwerking laten we zien dat we op een verantwoorde wijze willen omgaan met de enorme mogelijkheden van AI. Nederlanders moeten erop kunnen vertrouwen dat wij die verantwoordelijkheid voor onze samenleving voelen en nemen, ook als we innoveren. De NPO loopt hierin graag voorop en wil op dit gebied samenwerken met zoveel mogelijk andere Nederlandse mediapartijen.”

Sven Sauvé, CEO RTL Nederland, is ook blij met de intentieverklaring. “AI kan zorgen voor een complete transformatie van onze sector. Het biedt op heel veel fronten toegevoegde waarde, maar het blijft mensenwerk en daarom denken we goed na over welke ethische afwegingen nodig zijn. Die verantwoordelijkheid nemen we graag op ons, met het belang van de consument altijd als ons vertrekpunt. Daarom onderschrijven we de intentieverklaring en nodigen we andere partijen uit om zich daarbij aan te sluiten.” 

Aan de totstandkoming van de intentieverklaring is gewerkt in een van de fieldlabs van Media Perspectives op het gebied van data en AI. Deze fieldlabs zijn opgezet om innovatie in de mediasector te stimuleren.
De complete intentieverklaring is via deze link te bekijken.

1 Comment

  1. Goede film dat laat zien dat media en bedrijven in handen zijn van een kleine elite. Nu begrijp ik waarom bepaalde organisaties zeggen dat 1 procent van de mensen 80 procent van de rijkdom van de wereld bezit.

    Is dat man in deze film echt of is het AI?

    De waarheid van ons huidige systeem en de great reset!
    https://youtu.be/03XVlp1K2rE

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*