Makers in the Spotlight

Hilversum is de stad van creatieve makers. De recente Monitor Creatieve Industrie 2019 van Media Perspectives bevestigt Hilversums unieke positie in de creatieve industrie. Een kleine stad, maar een grote concentratie aan mooie bedrijven! In deze reeks van Live Hilversum Business interviewen we creatieve makers uit de stad. Aflevering 1: Sander en Danny van Elastique.

De een kan niet zonder de ander, de ander niet zonder de een. Sander Oskamp en Danny Brugman vormen een ideaal makers team. Sander als oprichter en Creative Director Directeur, Danny als Business Developer. Samen vormen ze de creatieve kern van Elastique. Een digitaal bureau, gespecialiseerd in het ontwikkelen van bedrijfs kritische en complexe digitale oplossingen.

Beide heren zitten uiterst ontspannen in de hal van de Melkfabriek in Hilversum. Samen vormen ze een hecht team als het gaat om de strategie en concepting voor hun opdrachtgevers. Het verhaal van Elastique leest als een spannend boek. Samen met drie vrienden begint Sander, op een oude zolderkamer, een bedrijf dat apps en websites bouwt. Inmiddels 7 jaar later is Elastique uitgegroeid tot één van de frontrunners op het gebied van digitale transformatie en het ontwikkelen van de bijbehorende digitale oplossingen voor merken en bedrijven, wereldwijd. Of, zoals ze het zelf omschrijven: “We are what you’d call digital pioneers. A collective of tech wizards, concept guru’s and design rockstars dreaming up award winning digital experiences”.

Elastique
Van de vier oprichters zijn er nog steeds drie werkzaam bij het bedrijf. De zolder heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een modern kantoor op de bovenste verdieping van de Melkfabriek in Hilversum. Als je via de trap binnenkomt voelt het net alsof je de brug oploopt van een StarWars schip. Overal staan terminals in een rij opgesteld en je kijkt vanuit het kantoor mooi in de grote hal in van de melkfabriek. Het open kantoor is modern ingericht en op de muur hangt een opvallende kreet: “Shit doen”.

“Elastique groeit nog steeds enorm”, zegt Danny. Hij is sinds 2,5 jaar bij Elastique om zijn kennis en ervaring in te zetten en Elastique te helpen in het volwassen worden. “De tijd van spelen en alleen maar leuke apps maken is voorbij. We bouwen als bedrijf business criticals. Digitale platformen, applicaties en andere digitale oplossingen die voor een bedrijf of merk van levensbelang zijn. We helpen hen bij die digitale transformatie. Want ondanks dat internet en online presence gemeengoed zijn tegenwoordig, hebben veel ondernemers het nog steeds moeilijk om hun organisatie klaar te stomen voor de digitale toekomst.”

 Uniek positie
“Als creatieve makers hebben we hier bij Elastique best wel een unieke positie. Bij een campagne- of marketingbureau heb je toch veel meer te maken met de mening of wensen van een opdrachtgever. Maar we zijn geen campagne bureau. We creëren die oplossingen waarvan ze weten dat ze nodig zijn maar waar inhoudelijk vaak weinig kennis van aanwezig is. Dat maakt ons werk misschien ook wel zo leuk, we komen echt iets belangrijks brengen”, zegt Danny.

“Wat ons onderscheidt, is het ‘echte’ digitale denken. Dat heb ik al van jongs af aan”, zegt Sander. “Wat we allemaal bedenken voor een opdrachtgever moet ook allemaal gemaakt kunnen worden. Dat is ook het fundament van Elastique. Het moet altijd kunnen én werken. Anders heeft een applicatie of platform geen zin. Want wie gaat het gebruiken als het niet goed werkt?”

De Makers
Sander heeft zijn hele leven nog nooit voor een baas gewerkt. Nadat het internet groot werd, zo rond zijn 18e, raakte hij geïnspireerd door de mogelijkheden die internet bood op het snijvlak van marketing, reclame, media en de interactie mogelijkheden die het bood met gebruikers. Die transmediale wereld kent voor hem geen geheimen en vormt zijn playground.

“Data en technologie zijn zaken waar we niet meer zonder kunnen als makers. Maar uiteindelijk gaat het ook om dat onderbuikgevoel, die emotie die je van binnen voelt als je iets maakt. Een applicatie moet je ook gewoon raken, recht in het hart. Dat probeer ik tegenwoordig ook weer aan opdrachtgevers uit te leggen. Een vet idee is een vet idee. Punt. Analyseer niet alles tot het oneindige, want die gut feeling is nog steeds heel belangrijk in ons vak”, zegt Sander. “Wisdom en magic! We kunnen iets magisch creëren, een gevoel. En dat doen we met de techniek die wij tot onze beschikking hebben”.

Danny vormt uiteindelijk de schakel tussen creatie en de business. De wisdom. Als echte merkdenker werkt hij niet alleen mee aan de creaties van Elastique, maar zorgt hij er vooral voor dat de business van de opdrachtgever een digitale transformatie doormaakt.

“Onze oplossingen zijn niet voor de korte termijn. Zijn geen campagnes die zes weken lopen. Een platform waar al je klanten op aanwezig zijn en waarop je als bedrijf de interactie met die gebruikers aangaat, moet echt werken. Nu en op de lange termijn. We ontwikkelen geen gimmicks. Alles moet toegevoegde waarde hebben en ook bijdragen aan de ontwikkeling en groei van hun business. Zo willen we de komende jaren als makers ook doorgaan. Toegevoegde waarde creëren voor onze opdrachtgevers maar vooral hun opdrachtgevers.

Trots op…
“Voor mij is dat persoonlijk Feuten”, zegt Sander. “De tv-serie. We hebben om die serie heen een hele transmediale beleving ontwikkeld. Met een applicatie waarmee je echt lid kon worden van de studentenvereniging, interactie kon hebben met mede-leden. Wat zo gaaf was aan dat project was dat de scheidslijn tussen fictie en realiteit vervaagde bij deze productie. Er waren echte events waar acteurs dan ook echt kwamen opdagen als het personage uit de serie. Als maker vind ik dat een van de mooiste projecten waar ik aan gewerkt heb. Maar ook apps voor De Slimste Mens en Wie Is De Mol zijn projecten die Elastique echt groot hebben gemaakt”.

Danny haalt een ander project aan, waar vooral die digitale transformatie centraal staat. “Dan vind ik dus onze applicatie voor Eurail Group te gek. Deze applicatie is een gratis reisplanner app voor reizigers in heel Europa. De app helpt niet alleen Eurail in het transformeren van hun huidig business model naar een digitale omgeving, maar zorgt er ook voor dat reis van hun klanten, de reizigers, veel makkelijker en leuker wordt”.

“Veel magic en wisdom vanuit ons, maar vooral meer toegevoegde waarde voor het bedrijf en de eindgebruiker.”

Makers wijsheid
“Shit doen. Ga shit doen”, zegt Sander. “Ga niet te lang ouwehoeren over een idee, maar ga dingen doen! Toen ik vroeger in een bandje zat hadden we allemaal wilde plannen. Alleen niemand wilde ons een platencontract geven. Dus gingen we zelf maar een plaat maken. Touren in het buitenland? Niemand wilde ons helpen, dus regelde we onze eigen tour. Als ik over 50 jaar in de kroeg zit wil ik niet hoeven zeggen, had ik maar. Vandaar mijn motto dus, Shit doen”!

“Daar sluit ik me bij aan”: zegt Danny. “Past ook goed bij mijn ‘No guts, no glory’! Ik ben opgegroeid in Amsterdam West, drie hoog achter. Ik vond altijd dat ik niets te verliezen had. Dus ik deed gewoon altijd wat ik wilde doen. Waar ik ook werkzaam ben geweest, hoe succesvol ik ook was en welke stappen ik ook heb gezet. Ik ben, waar ik ben vandaag, omdat ik gewoon de guts had om dingen te doen. Je mag rebels zijn, je mag dingen anders doen, op je bek gaan hoort erbij, maar doe het. Dat maakt je uiteindelijk de beste versie van jezelf”.

Hilversum and beyond?
“Die vraag krijgen we wel vaker. Moeten we niet naar Amsterdam? Of Utrecht? In Hilversum liggen onze roots”, zegt Sander. We hebben het hier prima naar ons zin.

“Weet je, we hebben de perfecte locatie, vlak bij het station”, vult Danny aan. “Hilversum is een stad die bol staat van de creativiteit. Ik denk dat Hilversum echt de potentie heeft om een belangrijke creatieve hub te worden in Nederland. Dat is het eigenlijk al, maar de komende jaren gaat Hilversum nog veel belangrijker worden”.

Meer verhalen? Kijk op business.livehilversum.com en volg ons instagramaccount business.livehilversum!

2 Comments

  1. Mooi techbedrijf. Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar ze doen mooie dingen. Ik wist ook niet dat de melkfabriek tegenwoordig een kantoorpand is geworden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*