
In week 29 verliezen NPO Radio 2 en Radio Veronica het meeste marktaandeel onder de landelijke zenders, zo blijkt uit de nieuwste luistercijfers van het NMO. Radio 2 daalt met 0,7 procentpunt, gevolgd door Radio Veronica met een verlies van 0,6 procentpunt. Ook 100% NL noteert een daling van 0,4 procentpunt. De grootste stijger is NPO Radio 5, dat zijn marktaandeel met 0,6 procentpunt ziet toenemen.


Wie zou Radio Veronica missen, als Mediahuis de stekker eruit trekt? Behalve de overbetaalden kijk mij eens interessant doende ego’s die daar op de loonlijst staan. Niet de luisteraar, die vindt wel een ander station, waar het wel om de muziek gaat, in plaats van incrowd geneuzel. Oja, ik tik deze bijdrage vanuit mijn zolderkamer in Almere, want ik ben te beroerd om naar de Basisweg te komen. Niet relevant zegt u? Ik hoor zoiets anders regelmatig op Veronica.
Ook Wouter en Gerard maken regelmatig programma vanuit hun eigen studio in Soest. Viel afgelopen weekend in uitzendingen live vanaf de zwarte cross. Wie in godsnaam doe je daar een plezier mee behalve het clubje mensen dat het maakt. Londen de mannen meteen lekker snabbelen daar. Beseffen al die overbetaalde ego’s wel dat ze voor een commercieel bedrijf werken dat maar 1 doel heeft: een zo hoog mogelijk marktaandeel halen. Zo wordt ‘t ‘m niet. Er is genoeg kwalitatief goede alternatieven .
Er zijn mensen die elke vrijdagavond steevast naar Radio Veronica luisteren en niet meer bij de radio kunnen wegkomen. Dat is regelmatig te lezen op het Radioforum.
daling van Veronica snap ik wel met het “basispakket”. Klinkt nogal arrogant, wij bepalen wel wat jij eens in je leven zou moeten hebben gehoord.
Nee Wim. Opletten. De lijst wordt samengesteld óók en mede door luisteraars. Heb je wel geluierd of?
*Geluisterd
Die invloed van de luisteraar is maar heel betrekkelijk. Er komen 100 suggesties binnen, of 100 verzoekjes en de dj kiest er dan met zijn smaak een paar uit. Geldt ook voor de Bonanza en andere verzoekplaatjesitems waarbij zogenaamd ‘de luisteraar bepaalt wat er gedraaid wordt’.
ook @ Rody, ja, ik heb zeker een aantal uren voorbij laten komen en onderschrijf de conclusie van Kees
Grootste stijger is niet Radio 5 met 0.6 maar de Publ Regionale Omroepen met 0,7%.
Opvallend dat de zenders gericht op ouder publiek het hardste stijgen.
Nostalgie scoort nou eenmaal en is het recept voor goede luistercijfers.
En wie heeft er een radiostation dat Nostalgie heet? Precies: Mediahuis. Om die 26 miljoen van dat FM kavel dat nu door Veronica wordt gebruikt terug te verdienen staat het alternatief al klaar.
Er is een reden voor waarom het nog Veronica heet. Mediahuis heeft bewust het merk Veronica gekocht omdat ze hier heil in zien dan een brandname uit België te hanteren. Dat is bovendien erg kostbaar om een hele rebranding te doen.
Hebben ze toch met PLAY ook al gedaan in België. Veel beter voor je bedrijf en duidelijker voor de kijker en de luisteraar. Daar kunnen alle baasjes (ook die er de afgelopen jaren hebben gezeten) bij Talpa nog wat van leren. Met een merk voor al je zenders en dan waar het kan je concurrent en ze publieke omroep samenwerken. Misschien als Mediahuis straks Talpa overneemt of een fusie aan gaat dat het er eindelijk van komt.
Het is zomer, meer ouderen zitten thuis. En deze weken schieten door de verspreide vakanties de cijfers heen en weer. Heb je weinig aan nu.