Luistercijfers week 18: Radio Veronica stijgt door

NPO Radio 2 blijft de marktleider, al ziet de zender het marktaandeel met 1,4 procentpunt dalen. Dat blijkt uit de luistercijfers van het NMO over week 18. De grootste stijger is Radio Veronica, dat zijn marktaandeel met 0,7 procentpunt weet te vergroten.

Ook Radio 10 en 100% NL boeken winst: beide zenders winnen 0,3 procentpunt marktaandeel. Daarentegen leveren NPO Radio 1 en NPO Radio 5 respectievelijk 0,5 en 0,4 procentpunt in. NPO Klassiek daalt met 0,3 procentpunt en zakt daarmee naar de vijftiende plaats in de ranglijst.

38 Comments

  1. Top 70’s lijst! Duidelijk wat de luisteraars willen: meer goeie herkenbare muziek en vooral minder gelul!

    • Was idd een heerlijke lijst , al woon ik ook in zuid frankrijk enorme hoeveelheid goede muziek waar we mee zijn opgegroeid , ze mogen hem van mij over half jaar weer opnieuw opstarten

  2. Vreemd dat sinds de nieuwe meetmethode de luistercjfers per week zó schommelen. Lijkt mij dat dit welhaast niet kan kloppen en er dus vraagtekens bij deze nieuwe manier van meten gezet kan worden, iets wat Giel Beelen al eerder deed.

    • Die relatief grote schommelingen komen door de vele themaweken, in rustige periodes zijn de metingen vrij stabiel. En voor Giel zijn de druiven zuur omdat bij welke meting dan ook zijn station altijd een 0 haalt.

  3. slam bewijst maar weer dat je zonder landelijke FM frequentie nog een redelijk marktaandeel kan scoren

    • Met lijstjes scoor je beter dan met de reguliere programma’s. Conclusie: de luisteraar loopt weg met ego shows, spelletjes, telefoon gesprekjes, nog een keer de files en het nieuws, de talks met de sidekicks, allemaal overbodig. De grote namen waren afwezig bij Veronica en ziet: hogere luistercijfers. Je hebt eigenlijk maar vier shows nodig van elk drie uur en zo min mogelijk “kijk ons eens leuk doen” en praten om het praten.

      • Die conclusie is heel voorbarig. Met een uitgekleed one trick pony station haal je nooit een goed marktaandeel. De populariteit van een themaweek is tijdelijk.

      • Helemaal eens met dat files, nieuws en bellers, maar lijstjes vind ik ook een zwaktebod. Het nieuwe programma van Tim Op het Broek op NPO Radio 2 is voor mij een prima voorbeeld van hoe radio veel meer zou moeten zijn: weinig bellers, geen gesprekjes met sidekicks en de muziek centraal.

  4. veronica klimt langzaam uit het dal maar komt dit door de programering ,door de muziek keuze of door slechtere concurentie .. Het zijn maar cijfers

  5. Bij mij draait radio toch vooral om de muziek. Welk poppetje er achter de microfoon zit is minder belangrijk. Er is heel veel van hetzelfde: Radio 10, Joe, Q Music, Veronica enz.
    Ik vind dat je je moet onderscheiden. En in het geval Veronica vind ik dat ze de historische naam die ze nog steeds hebben moeten gebruiken. Meer muziek uit de jaren 60, 70 en 80 en oude fragmenten en jingles laten horen. Niet alleen maar en ook niet de hele dag, maar wel regelmatig. Veronica had twee glorietijden: de zeezender in de jare 60 en 70 en de publieke omroep in de jaren 80. Maak daar gebruik van. De mensen zijn die tijd nog niet vergeten. Hoe vaak hoor je niet: het huidige Veronica heeft niets meer met vroeger te maken? Ik zou daar iets mee doen als ik Veronica was.
    Dat geldt ook een beetje voor Radio 10. Toen het nog Radio 10 Gold was was het veel leuker. Nu draaien ze dezelfde muziek als al die andere zenders.

    • Daar hebben ze nu 192 Radio voor van de Stichting Norderney. Maar meer 70’s muziek en 60’s erbij zou in de muziekmix geen overbodige luxe zijn aangezien die muziek populair is gezien het lijstje wat ze hebben uitgezonden.

  6. qmusic , sky en 538 in de top 3 met beste beluisterde zenders. goed gedaan

    1. Qmusic 4303270
    2. Sky Radio 3750001
    3. Radio 538 3393493
    4. RPO Radio 3321613
    5. NPO Radio 2 2763587
    6. JOE 2759501
    7. Radio 10 2453355
    8. NPO Radio 1 2096609
    9. E Power 1941505
    10. 100%NL 1663322
    11. Radio Veronica 1424054
    12. NPO 3FM 1238185
    13. Radio 10 extra zenders 1188108
    14. NPO Radio 5 1147555
    15. Qmusic extra zenders 1061278
    16. BNR Nieuwsradio 888293
    17. SLAM! 790177
    18. Radio 538 extra zenders 757433
    19. Sky Radio extra zenders 606527
    20. NPO Klassiek 528664

  7. Radio Veronica – 70s & 80s Hits
    100% NL- over op volledig NL-talig en/of producties. Geen Queen of Abba meer.
    Slam! – Dance & Trance
    Sublime – zware Jazz, soul en wereldmuzak/

    Dan onderscheid je je als Mediahuis zijnde t.o.v. DPG, Talpa en pak je zelfs een taak op daar waar de NPO muziekzenders het laten liggen.

    Vernieuwing en innovatie, is ook markt voor.

  8. Veronica had een FM kavel wat zal ik maar zeggen veel gouwe ouwe moest draaien en beperkte talks. Dat knelde. Na de veiling zijn veel FM kavels geheel vrij. En wat blijkt? Joe doet prima zaken met dit format. Als Veronica lijstjes afwerkt scoort het beter dan de normale programmering. Het is niet echt ingewikkeld, behalve als je het bij Mediahuis het voor het zeggen hebt. Dan laat je Stenders en zijn vriendenclubje het gezellig hebben. Als de dj’s maar gelukkig zijn. En dan gek vinden dat je op plek tien blijft staan in de luistercijfer lijstjes.

  9. Radio 10 in de lift. Dat zal wel komen doordat Jeroen Nieuwenhuize samen met zijn team de ochtendshow deed. Het klonk weer vrolijk, strak en de interactie met het team en luisteraars was ouderwets goed. Zoals het altijd zou moeten.
    Die show van Lex is zo vreselijk slecht en saai, die jaagt luisteraars weg. Gelukkig wordt hij binnenkort vervangen. Misschien zelfs door Gordon, maar zelfs die uitgekotste ‘has been’ zal het nog beter doen dan Lex.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*