“KRO gaf geen publiek geld uit voor ledenacties”

De KRO heeft geen bedrag van 900.000 euro uit publieke middelen van de Mediabegroting uitgegeven. Het ging hier om verenigingsgeld van de omroep. Dat antwoordt staatssecetaris Dekker op kamervragen van D66-er Kees Verhoeven.  Het Commissariaat voor de Media ziet geen aanleiding om hier tegen op te treden, aldus de bewindsman. 

“De vereniging KRO maakt een scherp onderscheid tussen publieke middelen en verenigingsmiddelen. Het CvdM heeft mij laten weten dat de inkomsten en uitgaven van beide verenigingen(KRO en NCRV, red.)goed inzichtelijk zijn, aan de hand van de afzonderlijke jaarrekeningen”, aldus Dekker in het antwoord op de vragen van D66. 

In december berichtte Geen Stijl , op basis van informatie van een KRO-lid,  dat er bijvoorbeeld doosjes chocolade voor een bedrag van bijna 286.000 euro naar trouwe leden zouden worden gestuurd. Verder werd gerept van het inhuren van een projectmanager voor 50.000 euro, een online concept over de katholieke identiteit, liefdadigheidsgeld voor de Zonnebloem en geld voor het laten rondrijden van twee KRO-bestickerde auto’s.

Belastingdienst
De KRO kon  volgens Dekker in 2015 beschikken over een extra bedrag van € 827.000,- aan verenigingsgeld, doordat een kortlopende schuld aan de Belastingdienst was vrijgevallen. “Het staat de KRO op grond van artikel 2.136 Mediawet 2008 vrij dit bedrag te besteden aan activiteiten die redelijkerwijs nodig zijn voor het goed functioneren van de vereniging en haar organen of gebruikelijk zijn in een actief functionerende vereniging om de band met en tussen de leden te versterken”.

Het Commissariaat voor de Media oordeelde dat dit inderdaad het geval was. Op welk moment in het jaar de KRO het geld hieraan besteedt is niet relevant, meent Dekker. De bestickering van KRO-auto’s viel in het kader  van een actie om de Zonnebloem te ondersteunen. Het sturen van chocolaatjes is een toegestane attentie op grond van de Regeling ledenvoordelen en ledenwerfactiviteiten van het Commissariaat.
 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*